secundair logo knw 1

Bij een asfaltstrook op de dijk van Ameland wordt een nieuwe grondstof gebruikt: cellulose uit wc-papier. De cellulose is uit afvalwater gehaald.

Het is de tweede keer dat deze techniek in Friesland wordt toegepast. Vorig jaar is cellulose uit afvalwater al gebruikt in het asfalt van een fietspad tussen Leeuwarden en Stiens. De betrokken organisaties spraken toen van een wereldprimeur. Het procedé is nog steeds uniek, vertelt programmanager Karel Veeneman van Wetterskip Fryslân. “Dit wordt nergens anders ter wereld toegepast.”

De cellulose uit toiletpapier wordt bij de rioolwaterzuivering uit het afvalwater gezeefd. Daarna wordt de stof als toeslagstof toegevoegd aan asfalt, in plaats van houtvezels of oud papier zoals gebruikelijk is. Veeneman legt uit: “De cellulose fungeert als afdruipremmer tijdens de opslag en het transport. Zo wordt de homogeniteit van het asfalt bevorderd.”

De ervaringen bij het eerder aangelegde fietspad zijn positief, zegt Veeneman. “De techniek heeft elke proef met glans doorstaan. Het asfalt voldoet aan alle eisen. Er is zelfs een lagere dosering van cellulose in het asfalt mogelijk dan bij de traditionele grondstof.” Nu is er dan een tweede praktijktest bij het dijkversterkingsproject in Ameland. De asfaltstrook is afgelopen maandag gelegd. “Dit is in technische zin vergelijkbaar met wat er bij het fietspad is gebeurd. We verwachten hetzelfde goede resultaat.”

Het past volgens Veeneman binnen de innovatiedoelstellingen van Wetterskip Fryslân om mee te werken aan de nieuwe techniek om van afval weer grondstof te maken. “Zo wordt gebouwd aan een circulaire economie. We willen ‘launching customer’ voor het mkb zijn, zeg maar eerste afnemer bij innovaties. Het gaat er nu om dat het bedrijfsleven cellulose voor asfalt als commercieel product in de markt zet.”

Cellulose gewonnen uit wc-papier kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt. Diverse waterschappen hebben hiervoor initiatieven lopen, vertelt Veeneman. “Zij bundelen hun krachten in de Energie- en Grondstoffenfabriek. De volgende stap is opschaling van de afzet.”

Lees hier het bericht over het fietspad.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.