0
0
0
s2smodern

Met de campagne ‘Helden van de straat’ vraagt de gemeente Haarlem samen met aannemersbedrijven aandacht voor rioleringswerkers en andere vaklui die zorgen voor een droge en schone stad. Die stuiten steeds vaker op onbegrip.

Of het nu gaat om het schoonmaken van het riool, het opnieuw bestraten van een weg, het onderhoud van een speeltuintje of het ophalen van de vuilnis, dagelijks zijn er heel wat mensen aan het werk in de openbare ruimte van Haarlem. Dat brengt soms ook overlast met zich mee en daar is niet altijd begrip voor, zegt Martin Nederlof van rioleringsbeheerder vandervalk+degroot.

Samen met de gemeente Haarlem en collega-aannemers als BAM Infra en Volker lanceerde zijn bedrijf daarom gisteren de campage ‘Helden van de straat’. Posters met foto’s van ‘echte’ straatwerkers op herkenbare locaties in Haarlem, moeten de inwoners duidelijk maken dat deze mensen voor hen bezig zijn.

''Ik denk heel veel werk gebeurt zonder dat mensen het in de gaten hebben’’, zegt Nederlof. Hij illustreert: ''Het riool wordt eens in de zestig jaar vervangen. Dat is nodig om 59 jaar en tien maanden probleemloos te functioneren. Eens in de zeven jaar maken wij het schoon, eens in veertien jaar inspecteren wij alles. De kolken maken we elk jaar schoon. Natuurlijk staan we dan wel eens in de weg. Maar we zorgen er wel voor dat jij met droge voeten naar de bushalte kunt lopen.’’

Verbaal geweld
De campagne moet tot bewustwording leiden, verklaart Nederlof. ''Als je dat beseft, dan accepteer je hopelijk ook sneller dat je er wel eens last van hebt.’’

Het is volgens hem vooral verbaal geweld waar de straatwerkers mee geconfronteerd worden: ‘Waarom nu hier?’ ‘Ga eens aan de kant!’ ''Onze mensen doen dit werk omdat ze het leuk vinden. Maar als je drie keer per dag zo’n opmerking krijgt, is dat heel frusterend.’’

Het probleem geldt zeker niet alleen voor Haarlem, erkent Nederlof. Ook in andere plaatsen waar vandervalk+degroot rioleringswerkzaamheden uitvoert, worden de medewerkers lastiggevallen. Daarnaast is de toenemende agressie een landelijk probleem waar ook al landelijk aandacht voor is, bijvoorbeeld met de onlangs gestarte #Doeslief-campagne.

Voertuigen
In dit geval is het echter de gemeente Haarlem zelf die het voortouw heeft genomen om speciaal voor straatmakers aandacht te vragen. ''De gemeente heeft het beheer van de openbare ruimte uitbesteed en wil zijn inwoners erop wijzen: deze mensen zijn wel bezig om het leven in Haarlem voor jullie zo prettig mogelijk te maken.’’

De posters hangen vanaf vandaag op verschillende plekken in de stad en sieren de voertuigen van de medewerkers. Hoe lang de campagne gaat duren weet Nederlof nog niet. ''Wat mij betreft tot het niet meer nodig is.’’

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Wim Kok · 1 years ago
    Wat een goede actie! Mij dunkt: herhaling is de kracht van de reclame. Het gaat immers over gedragsbeïnvloeding. Niks moeilijker dan dat...
  • This commment is unpublished.
    Mathijs · 1 years ago
    De vakmensen in de riolering en andere uitvoeringszaken in de openbare ruimte verdienen zeker respect. Maar waarom heeft de gemeente Haarlem dat dan uitbesteed?