secundair logo knw 1

Straatwerkers showen de posters van de campagne 'Helden van de straat'. Foto vandervalk+degroot

Met de campagne ‘Helden van de straat’ vraagt de gemeente Haarlem samen met aannemersbedrijven aandacht voor rioleringswerkers en andere vaklui die zorgen voor een droge en schone stad. Die stuiten steeds vaker op onbegrip.

Of het nu gaat om het schoonmaken van het riool, het opnieuw bestraten van een weg, het onderhoud van een speeltuintje of het ophalen van de vuilnis, dagelijks zijn er heel wat mensen aan het werk in de openbare ruimte van Haarlem. Dat brengt soms ook overlast met zich mee en daar is niet altijd begrip voor, zegt Martin Nederlof van rioleringsbeheerder vandervalk+degroot.

Samen met de gemeente Haarlem en collega-aannemers als BAM Infra en Volker lanceerde zijn bedrijf daarom gisteren de campage ‘Helden van de straat’. Posters met foto’s van ‘echte’ straatwerkers op herkenbare locaties in Haarlem, moeten de inwoners duidelijk maken dat deze mensen voor hen bezig zijn.

''Ik denk heel veel werk gebeurt zonder dat mensen het in de gaten hebben’’, zegt Nederlof. Hij illustreert: ''Het riool wordt eens in de zestig jaar vervangen. Dat is nodig om 59 jaar en tien maanden probleemloos te functioneren. Eens in de zeven jaar maken wij het schoon, eens in veertien jaar inspecteren wij alles. De kolken maken we elk jaar schoon. Natuurlijk staan we dan wel eens in de weg. Maar we zorgen er wel voor dat jij met droge voeten naar de bushalte kunt lopen.’’

Verbaal geweld
De campagne moet tot bewustwording leiden, verklaart Nederlof. ''Als je dat beseft, dan accepteer je hopelijk ook sneller dat je er wel eens last van hebt.’’

Het is volgens hem vooral verbaal geweld waar de straatwerkers mee geconfronteerd worden: ‘Waarom nu hier?’ ‘Ga eens aan de kant!’ ''Onze mensen doen dit werk omdat ze het leuk vinden. Maar als je drie keer per dag zo’n opmerking krijgt, is dat heel frusterend.’’

Het probleem geldt zeker niet alleen voor Haarlem, erkent Nederlof. Ook in andere plaatsen waar vandervalk+degroot rioleringswerkzaamheden uitvoert, worden de medewerkers lastiggevallen. Daarnaast is de toenemende agressie een landelijk probleem waar ook al landelijk aandacht voor is, bijvoorbeeld met de onlangs gestarte #Doeslief-campagne.

Voertuigen
In dit geval is het echter de gemeente Haarlem zelf die het voortouw heeft genomen om speciaal voor straatmakers aandacht te vragen. ''De gemeente heeft het beheer van de openbare ruimte uitbesteed en wil zijn inwoners erop wijzen: deze mensen zijn wel bezig om het leven in Haarlem voor jullie zo prettig mogelijk te maken.’’

De posters hangen vanaf vandaag op verschillende plekken in de stad en sieren de voertuigen van de medewerkers. Hoe lang de campagne gaat duren weet Nederlof nog niet. ''Wat mij betreft tot het niet meer nodig is.’’

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.