0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Met de campagne ‘Helden van de straat’ vraagt de gemeente Haarlem samen met aannemersbedrijven aandacht voor rioleringswerkers en andere vaklui die zorgen voor een droge en schone stad. Die stuiten steeds vaker op onbegrip.

Of het nu gaat om het schoonmaken van het riool, het opnieuw bestraten van een weg, het onderhoud van een speeltuintje of het ophalen van de vuilnis, dagelijks zijn er heel wat mensen aan het werk in de openbare ruimte van Haarlem. Dat brengt soms ook overlast met zich mee en daar is niet altijd begrip voor, zegt Martin Nederlof van rioleringsbeheerder vandervalk+degroot.

Samen met de gemeente Haarlem en collega-aannemers als BAM Infra en Volker lanceerde zijn bedrijf daarom gisteren de campage ‘Helden van de straat’. Posters met foto’s van ‘echte’ straatwerkers op herkenbare locaties in Haarlem, moeten de inwoners duidelijk maken dat deze mensen voor hen bezig zijn.

''Ik denk heel veel werk gebeurt zonder dat mensen het in de gaten hebben’’, zegt Nederlof. Hij illustreert: ''Het riool wordt eens in de zestig jaar vervangen. Dat is nodig om 59 jaar en tien maanden probleemloos te functioneren. Eens in de zeven jaar maken wij het schoon, eens in veertien jaar inspecteren wij alles. De kolken maken we elk jaar schoon. Natuurlijk staan we dan wel eens in de weg. Maar we zorgen er wel voor dat jij met droge voeten naar de bushalte kunt lopen.’’

Verbaal geweld
De campagne moet tot bewustwording leiden, verklaart Nederlof. ''Als je dat beseft, dan accepteer je hopelijk ook sneller dat je er wel eens last van hebt.’’

Het is volgens hem vooral verbaal geweld waar de straatwerkers mee geconfronteerd worden: ‘Waarom nu hier?’ ‘Ga eens aan de kant!’ ''Onze mensen doen dit werk omdat ze het leuk vinden. Maar als je drie keer per dag zo’n opmerking krijgt, is dat heel frusterend.’’

Het probleem geldt zeker niet alleen voor Haarlem, erkent Nederlof. Ook in andere plaatsen waar vandervalk+degroot rioleringswerkzaamheden uitvoert, worden de medewerkers lastiggevallen. Daarnaast is de toenemende agressie een landelijk probleem waar ook al landelijk aandacht voor is, bijvoorbeeld met de onlangs gestarte #Doeslief-campagne.

Voertuigen
In dit geval is het echter de gemeente Haarlem zelf die het voortouw heeft genomen om speciaal voor straatmakers aandacht te vragen. ''De gemeente heeft het beheer van de openbare ruimte uitbesteed en wil zijn inwoners erop wijzen: deze mensen zijn wel bezig om het leven in Haarlem voor jullie zo prettig mogelijk te maken.’’

De posters hangen vanaf vandaag op verschillende plekken in de stad en sieren de voertuigen van de medewerkers. Hoe lang de campagne gaat duren weet Nederlof nog niet. ''Wat mij betreft tot het niet meer nodig is.’’

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Wim Kok · 3 months ago
    Wat een goede actie! Mij dunkt: herhaling is de kracht van de reclame. Het gaat immers over gedragsbeïnvloeding. Niks moeilijker dan dat...
  • This commment is unpublished.
    Mathijs · 3 months ago
    De vakmensen in de riolering en andere uitvoeringszaken in de openbare ruimte verdienen zeker respect. Maar waarom heeft de gemeente Haarlem dat dan uitbesteed?

Laatste reacties op onze artikelen

Jammer dat alleen de zomerperiode is bekeken, want in de winter kan het effect juist omgekeerd zijn. In groenstroken of elementen zakt het neerslagoverschot naar grondwater. Op verhard oppervlakte wordt hemelwater veelal afgevoerd. De hydrologische effecten kunnen van gebied tot gebied nogal verschillen (hoge zandgrond is anders dan veenpolder).
De combinatie van vergroenen, alsmede vasthouden en infiltreren van regenwater kan zorgen voor een stijging van gemiddelde zomergrondwaterstanden in een woonwijk.
Dit probleem is ontstaan door het baggeren van vaarwegen voor zandaanvoer wat een nieuw recreatiestrand moet worden. HHNK heeft recent schade van €1miljoen op zich genomen toen de provincie opdracht had gegeven om bij Zijpersluis het Noordhollandas kanaal te baggeren. De watersnoodramp van Anna Paulowna wordt ook aan vaarwegverdieping toe geschreven. Dijkverhoging en baggeren geeft meer kans op dijkfalen.
Als er met maaionderhoud zoveel fauna weg wordt gemaaid, hoe komt het dan dat elk jaar weer de beek/ sloot weer is aangevuld met fauna?
De conclusie dat mobiliteit van fauna niet werkt, zou suggereren dat je de beek/sloot leegmaakt en ondanks dat het nooit eerder is onderzocht, toch nog steeds fauna in sloot aanwezig is. We maaien al jaren.
Met het afzetten van het team van Linus Pauling, is waarschijnlijk de weg vrij gemaakt voor malafide water organisaties, waar we er al genoeg van hebben in Europa. Het is mij in elk geval helder, dat niemand hier ook maar een fractie van de kennis bezit van 1 van de mensen uit het team van Linus.
Het spijt me te moeten lezen met wat voor gekonkel jullie proberen ons drinkwater op peil te brengen. Het doet me niet alleen walgen van de wijze waarop er gesjoemeld wordt met cijfers, waarden en giftige stofjes in ons drinkwater. Het doet me ook twijfelen aan het gezonde verstand van waterdeskundigen, die blijkbaar eerder voor het behoud van hun salaris willen gaan, dan voor de gezondheid van de bevolking.
Het is helder, dat hier geen enkele chemicus met enig hart de verantwoording draagt.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het