secundair logo knw 1

Impressie van wat er te vinden is op de campagnesite

De medewerkers van decentrale overheden kunnen een grote rol spelen bij de transitie naar een circulaire economie, maar beseffen dat vaak onvoldoende. Dat is de reden voor de organisatie Circularities om samen met het Interprovinciaal Overleg, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de campagne de Verschilmakers te houden. Iedereen die meer wil weten over praktische circulaire oplossingen, kan zich opgeven.

De campagne is vandaag van start gegaan en duurt vier weken. Elementen zijn een zesdelige podcastreeks, een speciaal magazine en het aanbod van een jaar lang ondersteuning. “We pakken het groots aan”, zegt Klaske Kruk. “Elke dag gebeurt wel wat. Er is nu al veel belangstelling vanuit de media.”

Klaske KrukKlaske Kruk (foto: Jurriaan Hoefsmit)

Veel medewerkers van decentrale overheden hebben volgens Kruk gehoord van de circulaire economie, maar zeggen er zelf niets mee te kunnen. “Het zou te ingewikkeld zijn en zij vragen zich af of ze een grote rol te spelen hebben in de transitie. Niets is minder waar. De circulaire economie gaat juist over alles wat we doen.”

Kruk is oprichter van Circularities en in 2021 uitgroepen tot Circular Hero. Haar organisatie helpt professionals van bedrijven en decentrale overheden bij het realiseren van een circulaire economie. “Wij proberen deze economie erg praktisch toepasbaar te maken voor specifieke functies.”

Handelingsperspectief geboden
De bedoeling van de campagne de Verschilmakers is om alle ambtenaren bij gemeenten, provincies en waterschappen een handelingsperspectief te geven, zodat zij circulaire oplossingen in hun dagelijkse werkzaamheden kunnen toepassen. “We zien dat individuele medewerkers die verantwoordelijk zijn voor circulaire economie, vaak binnen hun organisatie moeite hebben om iets te bereiken. Het gaat er juist om dat medewerkers op alle vakgebieden meedoen.”

De meesten willen een steentje bijdragen maar weten niet hoe, zegt Kruk. “Ambtenaren kunnen een groot verschil maken. Bijvoorbeeld omdat zij de agenda kunnen bepalen, partijen bij elkaar kunnen brengen of aan marktpartijen kunnen voorstellen om het op een andere manier te doen. Zo kreeg een provinciale ambtenaar het voor elkaar dat de supermarktketen Plus alleen nog maar biologische melk aanbiedt.”

Podcastreeks en magazine
Het is wel lastig dat de circulaire economie een complex thema is, merkt Kruk op. “Er vallen veel verschillende onderwerpen onder. En wanneer ben je klaar? Daarom belichten wij in een reeks van podcasts zes onderwerpen: de toekomst van landbouw, bouw, infrastructuur, bedrijven, consumenten en afval. We laten zien hoe de wereld er in 2030 en 2050 uitziet. Deze onderwerpen zijn interessant voor alle gemeenten, provincies en waterschappen en ze kunnen hierbij ook echt invloed uitoefenen.”

Tevens is een speciaal magazine verschenen waarin zeven medewerkers vertellen over hoe zij het aanpakken. Brenda van Dungen van Waterschap Aa en Maas behandelt bijvoorbeeld het circulair maken van dijken en Patrick Blom van Waterschap Vallei en Veluwe het opnieuw inzetten van waardevolle grondstoffen uit rioolslib. “Hun verhalen gaan over intrinsieke motivatie en vooral over handelingsperspectief. De lezer kan meteen morgen aan de slag.”

Ondersteuning mogelijk
Een belangrijk onderdeel van de campagne is dat mensen ondersteuning kunnen krijgen. Kruk: “Wie meer wil weten over een bepaald onderwerp, kan zich opgeven. Je krijgt dan vijf keer per jaar goede voorbeelden en handelingsperspectieven binnen jouw eigen vakgebied toegestuurd. Ook kun je vragen aan ons stellen en word je regionaal gekoppeld aan andere ambtenaren die met hetzelfde bezig zijn. Aanmelden is mogelijk gedurende het hele jaar, dus ook na het einde van de campagne.”

De campagne de Verschilmakers wordt afgesloten tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie op 7 februari. Dan zullen bestuurders van het Interprovinciaal Overleg, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten het belang van de circulaire economie toelichten en een oproep doen zich hiervoor in te zetten.

Kurk hoopt op een domino-effect. “We moedigen iedereen aan om informatie en voorbeelden te delen met collega’s. Het is ook belangrijk dat dit bij elke bestuurder terechtkomt. De circulaire economie moet echt iets worden waar iedereen bij de decentrale overheden mee bezig is. Dat is enerzijds noodzakelijk maar anderzijds ook leuk.”


MEER INFORMATIE
Podcastreeks de Verschilmakers
Magazine met circulaire praktijkverhalen
Aanmelden voor ondersteuning in 2022

Bericht op site Unie van Waterschappen 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.