secundair logo knw 1

De ‘brug’ bestaat uit boten die zich autonoom bewegen in een cirkel over het water I beeld: MIT en AMS Institute

Worden straks met behulp van autonoom varende boten honderden mensen per uur vervoerd tussen het centrum en het Marineterrein in Amsterdam? Dat is een van de mogelijkheden die worden onderzocht.

Het innovatieve concept dat vandaag is gepresenteerd, heet roundAround. Bedenkers zijn het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het Amsterdam Institute for Advanced Metrolopitan Solutions (kortweg AMS Institute), een samenwerkingsverband van TU Delft, Wageningen University & Research en MIT. Hun idee is om met zelfvarende boten een dynamische ‘brug’ aan te leggen over de waterweg tussen het Marineterrein Amsterdam - een gebied op het stadseiland Kattenburg dat als innovatiehub wordt herontwikkeld - en het centrumdistrict naast NEMO Science Museum. 

Zij willen hiervoor zogeheten Roboat units inzetten. Deze elektrische boten zijn uitgerust met camera’s en lasertechnologie en worden aangedreven met kunstmatige intelligentie. Zij bewegen zich in een cirkel over het water en reageren autonoom op het verkeer van de vaarroute. Dat zorgt volgens onderzoekers van MIT en AMS Institute ervoor dat de boten veilig en efficiënt kunnen oversteken. Als de boten aan wal zijn, worden zij via een rail geleid naar een platform waar passagiers kunnen in- en uitstappen.

Hiermee zouden honderden mensen per uur kunnen worden vervoerd. De reistijd duurt minder dan twee minuten, terwijl mensen anders tien minuten lopen. De bedenkers hebben het over een setting van een ‘living lab’. Zij willen op basis van de praktijkervaringen zowel de autonome techniek verbeteren als de boten doorontwikkelen.

Of het allemaal zover komt, valt te bezien. Er wordt behalve naar roundAround gekeken naar diverse andere, meer traditionele opties. MIT en AMS Institute wijzen erop dat ook andere toepassingen mogelijk zijn. Zo kunnen autonome boten via de Amsterdamse grachten afval ophalen en bouwmaterialen vervoeren.

 

MEER INFORMATIE
Bericht AMS Institute
Website Roboat 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.