0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

Worden straks met behulp van autonoom varende boten honderden mensen per uur vervoerd tussen het centrum en het Marineterrein in Amsterdam? Dat is een van de mogelijkheden die worden onderzocht.

Het innovatieve concept dat vandaag is gepresenteerd, heet roundAround. Bedenkers zijn het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en het Amsterdam Institute for Advanced Metrolopitan Solutions (kortweg AMS Institute), een samenwerkingsverband van TU Delft, Wageningen University & Research en MIT. Hun idee is om met zelfvarende boten een dynamische ‘brug’ aan te leggen over de waterweg tussen het Marineterrein Amsterdam - een gebied op het stadseiland Kattenburg dat als innovatiehub wordt herontwikkeld - en het centrumdistrict naast NEMO Science Museum. 

Zij willen hiervoor zogeheten Roboat units inzetten. Deze elektrische boten zijn uitgerust met camera’s en lasertechnologie en worden aangedreven met kunstmatige intelligentie. Zij bewegen zich in een cirkel over het water en reageren autonoom op het verkeer van de vaarroute. Dat zorgt volgens onderzoekers van MIT en AMS Institute ervoor dat de boten veilig en efficiënt kunnen oversteken. Als de boten aan wal zijn, worden zij via een rail geleid naar een platform waar passagiers kunnen in- en uitstappen.

Hiermee zouden honderden mensen per uur kunnen worden vervoerd. De reistijd duurt minder dan twee minuten, terwijl mensen anders tien minuten lopen. De bedenkers hebben het over een setting van een ‘living lab’. Zij willen op basis van de praktijkervaringen zowel de autonome techniek verbeteren als de boten doorontwikkelen.

Of het allemaal zover komt, valt te bezien. Er wordt behalve naar roundAround gekeken naar diverse andere, meer traditionele opties. MIT en AMS Institute wijzen erop dat ook andere toepassingen mogelijk zijn. Zo kunnen autonome boten via de Amsterdamse grachten afval ophalen en bouwmaterialen vervoeren.

 

MEER INFORMATIE
Bericht AMS Institute
Website Roboat 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Eindelijk... goed voorbeeld doet goed volgen hopelijk. Kom op waterbeheerders van Nederland!
In BN DeStem hebben twee gezaghebbende mensen van Natuurmonumenten ook een verhaal geschreven wat de situatie in Brabant goed belicht. We hebben nog lang niet genoeg voor de natuur gedaan, zo blijkt.
Anonieme inzamelingsacties van bestrijdingsmiddelen zijn er al sinds de jaren 90.
Toch komen er bij elke nieuwe actie weer tonnen middelen tevoorschijn. Ra ra hoe kan dat?
Waarom zijn er steeds weer financiële regelingen beschikbaar?
Gebruikers krijgen zo subsidie op kosten van de gemeenschap om van hun “afval” af te komen.
En weer betaalt de vervuiler niet.
Hi Sander, Dyvar zit zeker tussen die 50 innovatieve oplossingen. Maar er is veel meer daarbuiten. En bovendien is Dyvar niet per se de beste oplossing voor iedere toepassing, zoals eigenlijk geen enkele technologie de beste is voor alle toepassingen. Elke technologie heeft zijn eigen toepassings 'sweetspot'...door deze allemaal naast elkaar te zetten en objectief te vergelijken op zaken zoals energie verbruik, TRL, reststromen, voetprint, CapEx, OpEx, robuustheid, referenties (etc etc) kunnen bedrijven de meest geschikte innovatieve oplossing vinden voor elke specifieke case.
Gewoon naar de oplossingen van Salttech kijken.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het