0
0
0
s2smodern

Sinds deze week mogen boeren in Noord-Brabant met een bedrijfswaterplan hun grasland weer met grondwater beregenen. Volgens de waterschappen zijn de grondwaterstanden normaal voor de tijd van het jaar.

De toestemming geldt alleen voor agrariërs en andere grondeigenaren die waterbesparende maatregelen hebben genomen. Hebben zij dat niet, dan blijft het standaardverbod voor het beregenen met grondwater tot 1 juni van kracht. Dat verbod geldt ook voor graslandpercelen in de beschermingszones rond natuurgebieden, waarvan vooral Midden-Brabant er nogal wat telt.

De drie waterschappen Aa en Maas, De Dommel en Brabantse Delta hebben in 2014 hun regels voor beregening met grondwater gewijzigd. Kern van het huidige beleid is de gedeelde verantwoordelijkheid voor de voorraad grondwater.

Flexibiliteit

Voor agrariërs die waterbesparende en waterconserverende maatregelen treffen en dit in een bedrijfswaterplan kenbaar maken aan het waterschap, geldt meer flexibiliteit voor het beregenen van grasland met grondwater. Beregenen in het voorjaar is dan toegestaan en het urenverbod komt te vervallen. Ook kunnen nieuwe putten worden geslagen.

Inmiddels zijn er zo’n 2400 bedrijfswaterplannen binnen en daar komen er nog steeds bij, zegt Gerard de Jong van waterschap Aa en Maas. Vanaf dit jaar is zo’n plan overigens verplicht.

Als voorbeelden van maatregelen noemt De Jong het plaatsen van een stuwtje, het verhogen van de slootbodem, het opslaan van hemelwater, het verbeteren van de bodemstructuur en druppelberegening. ''Zo leggen agrariërs als het ware zelf een reservevoorraad aan.’’

Ondergrondse voorraad

Tijdens de winterperioden houden de waterschappen het peil van sloten en beken zo hoog mogelijk zonder dat dit overlast veroorzaakt. Hierdoor zakt zo veel mogelijk oppervlaktewater de grond in om de ondergrondse voorraad aan te vullen voor het komende groeiseizoen.

Om te voorkomen dat de geboden flexibiliteit ondanks de waterbesparende maatregelen leidt tot een afname van de voorraad grondwater, kan het waterschap een onttrekkingsverbod voor het beregenen van grasland afkondigen. Jaarlijks wordt op 1 april de actuele situatie getoetst.

Rond Natura 2000-gebieden, een netwerk van Europa’s meest bijzondere natuurgebieden, zijn extra beschermingszones aangegeven waar het aangepaste beleid niet geldt. Deze beschermde zones zijn in de Keur van de waterschappen vastgelegd.

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

Laatste reacties op onze artikelen

I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.
De sector is redelijk veerkrachtig. Maar de vissen dan?

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.