secundair logo knw 1

De zuidelijke waterschappen en marktpartijen als aannemers hebben op een gezamenlijke ‘Marktdag’ in Tilburg een nieuwe stap gezet in de onderlinge samenwerking.

Waterschappen en marktpartijen als aannemers, leveranciers en ingenieurs werken al veel beter samen dan een aantal jaren geleden, maar er zijn nog meer stappen te maken. Met die gedachte in het achterhoofd hielden Waterschapsbedrijf Limburg, de waterschappen van Limburg, Brabant en Zeeland in samenwerking met Bouwend Nederland gisteren (donderdag 16 maart) een ‘Marktdag’ in Tilburg. Medewerkers van de waterschappen en medewerkers van marktpartijen bouwden samen aan onderling vertrouwen als basis voor betere samenwerking.

“Van veel wantrouwen en talloze rechtszaken hebben we de afgelopen jaren al stappen gezet in de richting van betere samenwerking en een betere verdeling van verantwoordelijkheden. Het is nu tijd voor een volgende stap in die samenwerking”, aldus Kasper Nipius. Hij is hoofd van de afdeling bouwprojecten bij waterschap Brabantse Delta en fungeerde tijdens de Marktdag als dagvoorzitter.

Nipius schetst een praktijkvoorbeeld van samenwerking: “Als een aannemer de opdracht krijgt om een grote zuivering te vernieuwen, is de aannemer verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk, maar om dat werk goed te doen, is wel de input van de deskundigen van het waterschap nodig: wat zijn hun ideeën, waar lopen zij tegenaan?” In dat gesprek is er “soms wat vrees”, constateert Nipius, vanwege de vraag: wie is eigenlijk verantwoordelijk als een oplossing die je samen hebt bedacht, niet blijkt te werken? “We hebben niet over de verdeling van verantwoordelijkheden gesproken, maar over de vraag die daar in feite onder ligt: hoe kom je tot voldoende onderling vertrouwen, zodat je in alle openheid en veiligheid samen kunt nadenken over de beste oplossingen?”

Goed contact tussen individuele medewerkers van waterschappen en marktpartijen is daarvoor noodzakelijk, concludeerden de deelnemers van de Marktdag. Dat werd duidelijk via een inventief rollenspel: een medewerker van een marktpartij en een medewerker van een waterschap namen elkaars rol aan en gingen zo voor het publiek in gesprek. Nipius: “Heel mooi om te zien hoe mensen zich dan realiseren dat je je écht in de ander moet verdiepen om goed met elkaar in gesprek te komen.”

Vorig jaar in november tekenden de Nederlandse waterschappen samen met marktpartijen al de gezamenlijke visie De waterschapsmarkt van de toekomst, waarin drie bouwstenen voor betere samenwerking worden gepresenteerd: samen maximale maatschappelijke waarde creëren, de mens centraal stellen en werken aan een gezonde bouwkolom. Die visie wordt momenteel regionaal verder geconcretiseerd. De Marktdag was daarvoor een mooie gelegenheid, aldus Nipius. “Er zijn heel wat vervolgafspraken gemaakt tussen individuele marktpartijen en waterschapsmensen. Ik heb veel blije gezichten gezien. Samenwerking is een zaak van lange adem, maar de bereidheid gaan we vanaf vandaag al merken. En op lange termijn zullen de drie pijlers van de gezamenlijke visie gemeengoed worden.”

Klik hier voor de gezamenlijke visie van waterschappen en marktpartijen
Klik hier voor meer informatie over de Marktdag in Tilburg

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):
 
@Hans MiddendorpHoi Hans, beetje makkelijke reactie van het waterschap ('eerst moeten de waterbedrijven wat doen, tot die tijd kunnen wij niks doen'). De Waprog plaatste in 1986, in één jaar tijd, meer dan 100.000 watermeters bij gezinnen thuis. Dat kostte toen maar 150 gulden (!) per watermeter. Als de waterpartners echt zouden willen samenwerken, kan dit zo zijn opgelost. Dus ja, bureaucratie zegeviert. Niet iets om trots op te zijn.
@Gert Timmerman Eens. We moeten met al ons water zuinig omgaan (en het niet verontreinigen) zeker met zoet grondwater en met drinkwater.
@JanEens Jan, maar mijn opiniestuk gaat over hoe slimme bemetering en beprijzing het waterverbruik van huishoudens beïnvloeden. Dat er geen BOL is voor grootverbruik, helpt bedrijven inderdaad niet om slim met water om te gaan.