Een coalitie van natuur- en milieuorganisaties, bergers en andere partijen heeft een kleine 90.000 kilo afval van het containerschip MSC Zoe verwijderd uit de Waddenzee. Dit gebeurde tijdens de eerste opruimactie in het kader van het drie jaar durende project CleanUpXL.

De ramp met de MSC Zoe vond alweer drie jaar geleden – in de nacht van 1 op 2 januari 2019 om precies te zijn – plaats. Terwijl het schip voer over een route ten noorden van de Waddeneilanden, sloegen tijdens een storm 342 containers met meer dan drie miljoen kilo lading overboord. Hetzelfde jaar is ongeveer driekwart van het afval weggehaald uit de zee en van de stranden, maar nog steeds ligt er zo’n 800.000 kilo verspreid op de zeebodem.

Drie jaar lang opruimacties
Het doel van CleanUpXL is om de resterende rommel te verwijderen. Daarom worden drie jaar lang verschillende opruimacties gehouden. CleanUpXL is een gezamenlijk initiatief van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon, natuur- en milieufederaties, duikers, bergers en recyclebedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

De eerste opruimactie ging in september 2021 van start en is voor het einde van het jaar afgerond. De partijen hebben eerst 3.000 vierkante kilometer zeebodem van de Noord- en Waddenzee met een sonar in kaart gebracht. Daaruit bleek dat er naast de lading van de MSC Zoe veel meer troep op de zeebodem ligt. Vervolgens is 87.592 kilo afval uit de zee gehaald. Dat was het resultaat van zes dagen bergen, zeven duikexpedities op verschillende wrakken en een strandopruimactiviteit met 110 vrijwilligers.

Allerlei soorten afval verwijderd
Er zijn allerlei grote en kleine spullen van plastic en kunststof verwijderd, zoals voetenbadjes, slippers, nylon balen en vispluis. Tevens is veel ijzerschoot, een onderstel van een vrachtwagen en een kleine container opgeruimd. Verder zijn heel wat kleinere onderdelen aangetroffen, bijvoorbeeld waterkokers, badjassen en elektrische snoeren. Het tijdens CleanUpXL geborgen afval wordt zoveel mogelijk hergebruikt.

Fishing for Litter is een ander project waarmee nog steeds lading van de MSC Zoe uit zee wordt gehaald. Hierbij brengen bodemvissers die actief zijn in de Noordzeekustzone, verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land.

MEER INFORMATIE
Website CleanUpXL
H2O Actueel (mei 2021): plastics MSC Zoe
H2O Actueel (nov. 2019): nog kwart lading zoek

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Gezien de onvermijdelijke zeespiegelstijging als gevolg van opwarming van de aarde en smelten van landijs op Groenland en Antartica kunnen we ervan uitgaan dat het alsmaar ophogen van onze dijken geen blijvende bescherming biedt op de lange termijn. Een tweede kustlijn op 20-25 km in zee, zoals het plan van De Haakse Zeedijk beoogt, is daarom een beter alternatief dan de absurde toekomstplannen van sommige futurologen In Nederland die grote stukken van west-Nederland aan het water willen teruggeven. Op de website "haaksezeedijk.com" is hierover alle informatie te lezen.
Een belangrijk en helder artikel! Goed werk. Wie heeft dit artikel geschreven?
veel waardering, Tom Trouwborst
Het rapport 'Impact of industrial waste water treatment plants on Dutch surface waters and drinking water sources' is verplaatst naar https://www.riwa-maas.org/publicatie/impact-van-industriele-afvalwaterzuiveringsinstallaties-op-nederlands-oppervlaktewater-en-drinkwaterbronnen/
Vorig jaar dus 60 boeren weten te vinden die mogelijk iets willen gaan doen om water proberen vast te houden.
Boeren vindt je weinig in Valkenburg en andere plaatsen waar de Overstromingsramp zo duidelijk sporen achterliet. Dus dan zijn 60 geïnteresseerden nog heel wat.
Ik verbaas mij toch nogal over het feit dat wij in Nederlandje nog altijd de hoop koesteren dat we op basis van vrijwilligheid de enorme uitdagingen zoals de problematiek rond water, geluidsoverlast en woningbouw, om iets te noemen, denken te kunnen aanpakken.
Wordt het niet tijd om "transitie" af te dwingen, zodat er massaal actie kan worden ondernomen ? Ik vind een financieel lokkertje, zoals dat nu wordt aangeboden, echt passé.
Romke van Dieren
Het artikel beschrijft de mate van overschrijding van de concentratienorm voor stikstof (voor oppervlaktewater).
Belangrijk is ook wat de effecten zijn van die stikstofconcentratie op het waterleven.
Deze zijn in het kader van de Kennisimpuls Waterkwaliteit (https://www.stowa.nl/kennisimpuls) beschreven in een publicatie van Deltares, Wageningen Environmental Research, Wageningen Universiteit en B-Ware. Een link naar een nieuwsbericht hierover: https://www.stowa.nl/nieuws/hoge-stikstofbelasting-oppervlaktewateren (met link naar rapport)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!