secundair logo knw 1

Op Terschelling spoelde direct na de ramp veel afval aan I foto: Ritzo ten Cate via Flickr

Een coalitie van natuur- en milieuorganisaties, bergers en andere partijen heeft een kleine 90.000 kilo afval van het containerschip MSC Zoe verwijderd uit de Waddenzee. Dit gebeurde tijdens de eerste opruimactie in het kader van het drie jaar durende project CleanUpXL.

De ramp met de MSC Zoe vond alweer drie jaar geleden – in de nacht van 1 op 2 januari 2019 om precies te zijn – plaats. Terwijl het schip voer over een route ten noorden van de Waddeneilanden, sloegen tijdens een storm 342 containers met meer dan drie miljoen kilo lading overboord. Hetzelfde jaar is ongeveer driekwart van het afval weggehaald uit de zee en van de stranden, maar nog steeds ligt er zo’n 800.000 kilo verspreid op de zeebodem.

Drie jaar lang opruimacties
Het doel van CleanUpXL is om de resterende rommel te verwijderen. Daarom worden drie jaar lang verschillende opruimacties gehouden. CleanUpXL is een gezamenlijk initiatief van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon, natuur- en milieufederaties, duikers, bergers en recyclebedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

De eerste opruimactie ging in september 2021 van start en is voor het einde van het jaar afgerond. De partijen hebben eerst 3.000 vierkante kilometer zeebodem van de Noord- en Waddenzee met een sonar in kaart gebracht. Daaruit bleek dat er naast de lading van de MSC Zoe veel meer troep op de zeebodem ligt. Vervolgens is 87.592 kilo afval uit de zee gehaald. Dat was het resultaat van zes dagen bergen, zeven duikexpedities op verschillende wrakken en een strandopruimactiviteit met 110 vrijwilligers.

Allerlei soorten afval verwijderd
Er zijn allerlei grote en kleine spullen van plastic en kunststof verwijderd, zoals voetenbadjes, slippers, nylon balen en vispluis. Tevens is veel ijzerschoot, een onderstel van een vrachtwagen en een kleine container opgeruimd. Verder zijn heel wat kleinere onderdelen aangetroffen, bijvoorbeeld waterkokers, badjassen en elektrische snoeren. Het tijdens CleanUpXL geborgen afval wordt zoveel mogelijk hergebruikt.

Fishing for Litter is een ander project waarmee nog steeds lading van de MSC Zoe uit zee wordt gehaald. Hierbij brengen bodemvissers die actief zijn in de Noordzeekustzone, verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land.

MEER INFORMATIE
Website CleanUpXL
H2O Actueel (mei 2021): plastics MSC Zoe
H2O Actueel (nov. 2019): nog kwart lading zoek

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoi Marjolijn, bedankt voor je artikel. Het is duidelijk dat waterbeheer complex en uitdagend is, vooral nu klimaatverandering en hoger verbruik hun tol eisen. Gebieden zoals Zuid-Frankrijk en Catalonië staan niet op zichzelf met strenge restricties voor watergebruik.
Een interessant gegeven is dat 80% van ons drinkwater thuis wordt verbruikt. Daar ligt een enorme uitdaging, maar ook een kans om echt verschil te maken. Door slimmer om te gaan met de distributie van water, kunnen we helpen om het verbruik te verminderen zonder dat we daar veel van merken. Dit zou niet alleen helpen om onze waterbronnen te sparen, maar ook de druk op het systeem tijdens droge perioden verlagen.
Dit gaat verder dan alleen maar korter douchen; het gaat om een bewuste verandering in ons dagelijks leven om ervoor te zorgen dat er genoeg water is voor iedereen. Iemand iets gunnen. Beginnen met het nadenken over de oplossingen menukaart ook met water zoals we dat met energie doen - waar kunnen we besparen, hoe kunnen we efficiënter zijn, en hoe kunnen we ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
Er is geen eenduidige oplossing voor het probleem, en additionele productie levert ons op langere termijn niets op. Misschien is het tijd om deze uitdaging aan te gaan en te kijken naar hoe we thuis ons watergebruik kunnen optimaliseren. 
Op dit moment (24 april 2024) na maandenlange neerslag is alles weer goedgekomen met hoog grondwater. De natuur hersteld zichzelf! Laat je niet beetnemen.
Afbreekbaarheid moet in de toekomst als eerste beoordelingsparameter voor toelating van stoffen worden ingevoerd. Er ontstaan anders onomkeerbare problemen in de toekomst.
In aanvulling hierop: Wij hebben voor terrein- en rivierbeheerders (VNBE) nog meer maatregelen in kaart gebracht om deze problemen te mitigeren (zie ook bijlage):