Een coalitie van natuur- en milieuorganisaties, bergers en andere partijen heeft een kleine 90.000 kilo afval van het containerschip MSC Zoe verwijderd uit de Waddenzee. Dit gebeurde tijdens de eerste opruimactie in het kader van het drie jaar durende project CleanUpXL.

De ramp met de MSC Zoe vond alweer drie jaar geleden – in de nacht van 1 op 2 januari 2019 om precies te zijn – plaats. Terwijl het schip voer over een route ten noorden van de Waddeneilanden, sloegen tijdens een storm 342 containers met meer dan drie miljoen kilo lading overboord. Hetzelfde jaar is ongeveer driekwart van het afval weggehaald uit de zee en van de stranden, maar nog steeds ligt er zo’n 800.000 kilo verspreid op de zeebodem.

Drie jaar lang opruimacties
Het doel van CleanUpXL is om de resterende rommel te verwijderen. Daarom worden drie jaar lang verschillende opruimacties gehouden. CleanUpXL is een gezamenlijk initiatief van de Waddenvereniging, Stichting De Noordzee, Stichting Duik de Noordzee schoon, natuur- en milieufederaties, duikers, bergers en recyclebedrijven. Het project wordt gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij.

De eerste opruimactie ging in september 2021 van start en is voor het einde van het jaar afgerond. De partijen hebben eerst 3.000 vierkante kilometer zeebodem van de Noord- en Waddenzee met een sonar in kaart gebracht. Daaruit bleek dat er naast de lading van de MSC Zoe veel meer troep op de zeebodem ligt. Vervolgens is 87.592 kilo afval uit de zee gehaald. Dat was het resultaat van zes dagen bergen, zeven duikexpedities op verschillende wrakken en een strandopruimactiviteit met 110 vrijwilligers.

Allerlei soorten afval verwijderd
Er zijn allerlei grote en kleine spullen van plastic en kunststof verwijderd, zoals voetenbadjes, slippers, nylon balen en vispluis. Tevens is veel ijzerschoot, een onderstel van een vrachtwagen en een kleine container opgeruimd. Verder zijn heel wat kleinere onderdelen aangetroffen, bijvoorbeeld waterkokers, badjassen en elektrische snoeren. Het tijdens CleanUpXL geborgen afval wordt zoveel mogelijk hergebruikt.

Fishing for Litter is een ander project waarmee nog steeds lading van de MSC Zoe uit zee wordt gehaald. Hierbij brengen bodemvissers die actief zijn in de Noordzeekustzone, verloren lading en zwerfafval als ‘bijvangst’ aan land.

MEER INFORMATIE
Website CleanUpXL
H2O Actueel (mei 2021): plastics MSC Zoe
H2O Actueel (nov. 2019): nog kwart lading zoek

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Het kan soms even duren voor je reactie online komt. We controleren ze namelijk eerst even.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mooi initiatief. Kijk bij het opstellen van de kosten niet alleen naar die van een dergelijk installatie maar ook naar de maatschappelijke kosten als niets doet.
Ik begrijp niet waarom voedselzekerheid geborgd zou moeten zijn. Als dat zo is, dan moeten we sierteelt, als bloembollen en lelies, niet meer subsidiëren en er voor zorgen dat de landbouw voedsel voor mensen produceert, en niet voor dieren.
@Hans MiddendorpBen het de laatste tijd niet vaak met je eens, maar deze keer wel. Terechte vragen, want ik vind het ook een vaag en ongrijpbaar verhaal.
In de titel staat: "cultuurverandering nodig". Uit de tekst blijkt dat er een transitie nodig is (niet verwonderlijk) en dat er gewerkt wordt aan een "routekaart'. Maar wat zijn nou precies de (tussen) resultaten en welke cultuurverandering is er nodig?
In Duitsland en Zwitserland is de nodige ervaring met gepatenteerde activated cokes reactor technologie. Die lijkt zelfs PFAS biologisch af te breken.
Dit zou voor Delfland en anderen een goede oplossing kunnen zijn.....

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

Aanmelden voor H2O Nieuws
Ontvang twee keer per week het laatste waternieuws in je mailbox!