0
0
0
s2smodern
Interessant? Deel dit artikel met uw (water)netwerk!
0
0
0
s2smodern
powered by social2s

De berging van de meer dan tweehonderd containers van MSC Zoe die in de Noordzee boven de Waddeneilanden liggen, is van start gegaan. De eerste container werd gisteren van de zeebodem gelicht. Het opruimwerk gaat naar verwachting enkele maanden duren.

De bergingsoperatie was al op 8 januari door Rijkswaterstaat aangekondigd, maar kon pas afgelopen vrijdag beginnen. Eerder was niet mogelijk door de weersomstandigheden. Voor de grote, complexe klus zijn de bergingsschepen Geosund en Atlantic Tonjer ingezet. Zij halen dag en nacht de containers en goederen uit water, die tijdens de ramp met MSC Zoe overboord zijn geslagen. De schepen zijn van het bergingsbedrijf Ardent dat is ingeschakeld door de Mediterranean Shipping Company, de eigenaar van MSC Zoe.

Dit vrachtschip verloor in de nacht van 1 op 2 januari 291 containers tijdens stormachtig weer. Zon 220 bevinden zich in een gebied van 2.700 vierkante kilometer in de Noordzee. Dit loopt van de vaarbaan boven Vlieland tot Schiermonnikoog. Begin januari spoelden ook een aantal intacte containers en veel losse goederen aan op de kust van de Waddeneilanden en het vasteland. Sonarschepen van Rijkswaterstaat, Defensie en de Kustwacht zoeken naar de ongeveer vijftig containers die nog niet zijn getraceerd. De verwachting is dat een behoorlijk deel daarvan stuk is gegaan.

Volgens Rijkswaterstaat gaat de bergingsoperatie waarschijnlijk enkele maanden duren. De aandacht gaat in eerste instantie uit naar het bergen van de kapotte, lege containers op de zeebodem. Gesloten containers worden gemarkeerd en later zoveel mogelijk in hun geheel uit het water gehaald. Gistermiddag heeft Geosund de resten van de eerste container van de zeebodem gelicht. Een andere vangst van maandag was een auto. Het verzamelde afval wordt door het kleinere schip Blue Della naar wal gebracht en vervolgens door een afvalbedrijf verwerkt.

De containers zijn grotendeels gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Er zijn echter ook twee containers met gevaarlijke stoffen in zee gevallen. Een container waarin 280 zakken met 25 kilo organische peroxide zaten, is stukgegaan. Als ook een zak kapot blijkt te zijn, is de stof zeer giftig voor het waterleven. Dit effect is wel van korte duur. Het lot van de andere container met 1.400 kilo aan lithiumbatterijen is nog onbekend. Hiervan worden sowieso geen schadelijke milieueffecten verwacht.

 

MEER INFORMATIE
Informatie van Veiligheidsregio Fryslân
Informatie van Kustwacht
Stand van zaken door Rijkswaterstaat
Eerder bericht over berging 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

KNW Lidmaatschap

"KNW Waternetwerk verbindt waterprofessionals in een uniek platform"

Word ook lid

Laatste reacties op onze artikelen

Bodemdaling en HWBP kunnen niet los van elkaar worden gezien. Bij de veronderstelling dat we in de delta blijven wonen zal het antwoord dan ook moeten zijn temporiseer dijkverhogen (draagvlak slappe bodem is beperkt) en druk het laag gelegen land geologisch op (ongeveer 1/3 deel NL) in het tempo van de zeespiegel stijging. Benut daarvoor de stoffen die we niet langer in de atmosfeer willen stoten (CO2) en bindt deze tot een slurry.
De wet van Pascal zal ons daarbij helpen, waarbij we feitelijk omkeren wat nu in de onttrekking van gas als bodemdaling herkennen. Ga over tot een programma dat gebouwen/huizen niet langer passief gefundeerd zijn, maar eenvoudig waterpas gesteld kunnen worden. Zie dit als een de komende eeuwen doorlopend programma zodat de delta veilig blijft, de rivieren weer geleidelijk onder maaiveld komen en het veenlandschap in zijn charme gepoogd kan worden gelijktijdig te behouden als Carbon link. Slappe bodem wordt dan zelf een non-onderwerp.
De kosten en middelen voor zo'n programma zullen het geleidelijk winnen van steeds hogere en middelen verslindende dijken en waterbouwkundige constructies (denk aan stormvloedkering), zoute kwel wordt stapsgewijs beheerst en de bodemvruchtbaarheid is verzekerd.
Zoek allianties met die partijen die nu aan de bron van de koolstof economie hebben gestaan. Zij beschikken over de juiste expertise om dit proces van dalen in stijging om te zetten en de diepe boring naar zeg drie km diepte veilig te openen, beheren en te sluiten.
Zoek kort gezegd het juist niveau en tijdschema om problemen in de badkuip te beheersen. Dat overstijgt de slappe bodem.
De technologie en ervaring zal wereldwijd toepasbaar zijn en een antwoord geven, anders dan simpel CO2 in de diepe bodem brengen.
Wat een informatie: "De grondwaterstanden zijn momenteel gemiddeld tot laag voor de tijd van het jaar. In de laaggelegen delen zijn ze normaal, maar in de hooggelegen zandgebieden nog altijd ‘zeer laag".. Laat toch eens wat grafieken zien!!!! Er wordt zoveel gemeten. En de deskundigen kunnen het uitleggen.
Het moet zijn community of practice, of die betreffende bouwmarkt moet hier bij betrokken zijn.
N2O + O3
Met ander woorden: lachgas afvangen en ozon toevoegen. O3 kun je maken uit restproduct bij waterstofproductie.
Dus oplosbaar dit probleem?
@Erik van LithWe hebben inderdaad ook designers in het project betrokken. Zij hebben ons geholpen door ons technieken aan te leren die zij gebruiken bij empathisch onderzoek: hoe kom je achter de drijfveren van mensen.
En in vijf gemeenten in Zuid-Nederland zijn ontwerpers met een concreet vraagstuk aan de slag gegaan, samen met ambtenaren en bewoners. Ze vonden het een heel leuk en interessant vraagstuk om aan te werken. Het heeft veel losgemaakt daardoor. We hebben veel van elkaar geleerd.
Als je meer wilt weten, neem dan even contact op met Dick of mij (Karla Niggebrugge, kniggebrugge@brabant.nl)

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het