0
0
0
s2smodern

De berging van de meer dan tweehonderd containers van MSC Zoe die in de Noordzee boven de Waddeneilanden liggen, is van start gegaan. De eerste container werd gisteren van de zeebodem gelicht. Het opruimwerk gaat naar verwachting enkele maanden duren.

De bergingsoperatie was al op 8 januari door Rijkswaterstaat aangekondigd, maar kon pas afgelopen vrijdag beginnen. Eerder was niet mogelijk door de weersomstandigheden. Voor de grote, complexe klus zijn de bergingsschepen Geosund en Atlantic Tonjer ingezet. Zij halen dag en nacht de containers en goederen uit water, die tijdens de ramp met MSC Zoe overboord zijn geslagen. De schepen zijn van het bergingsbedrijf Ardent dat is ingeschakeld door de Mediterranean Shipping Company, de eigenaar van MSC Zoe.

Dit vrachtschip verloor in de nacht van 1 op 2 januari 291 containers tijdens stormachtig weer. Zon 220 bevinden zich in een gebied van 2.700 vierkante kilometer in de Noordzee. Dit loopt van de vaarbaan boven Vlieland tot Schiermonnikoog. Begin januari spoelden ook een aantal intacte containers en veel losse goederen aan op de kust van de Waddeneilanden en het vasteland. Sonarschepen van Rijkswaterstaat, Defensie en de Kustwacht zoeken naar de ongeveer vijftig containers die nog niet zijn getraceerd. De verwachting is dat een behoorlijk deel daarvan stuk is gegaan.

Volgens Rijkswaterstaat gaat de bergingsoperatie waarschijnlijk enkele maanden duren. De aandacht gaat in eerste instantie uit naar het bergen van de kapotte, lege containers op de zeebodem. Gesloten containers worden gemarkeerd en later zoveel mogelijk in hun geheel uit het water gehaald. Gistermiddag heeft Geosund de resten van de eerste container van de zeebodem gelicht. Een andere vangst van maandag was een auto. Het verzamelde afval wordt door het kleinere schip Blue Della naar wal gebracht en vervolgens door een afvalbedrijf verwerkt.

De containers zijn grotendeels gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Er zijn echter ook twee containers met gevaarlijke stoffen in zee gevallen. Een container waarin 280 zakken met 25 kilo organische peroxide zaten, is stukgegaan. Als ook een zak kapot blijkt te zijn, is de stof zeer giftig voor het waterleven. Dit effect is wel van korte duur. Het lot van de andere container met 1.400 kilo aan lithiumbatterijen is nog onbekend. Hiervan worden sowieso geen schadelijke milieueffecten verwacht.

 

MEER INFORMATIE
Informatie van Veiligheidsregio Fryslân
Informatie van Kustwacht
Stand van zaken door Rijkswaterstaat
Eerder bericht over berging 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Mag de natuur ook de natuur nog zijn? Waarom zou men zeegras willen opdringen? Zonde van de geïnvesteerde menskracht en publieke middelen.
Heel mooi, oevers die beplant zijn met oeverplanten die vanaf de kant schuin de sloot in lopen, maar hoe zit het met het maaibeleid van deze oevers? Machines, maaiboten en maaiharken veroorzaken heel veel dierenleed, zoals verwondingen van watervogels, vissen, amfibieën etc met de dood daaropvolgend of blijvend letselschade /verminkingen. Kosten-batenplaatje heiligt de middelen. Dit zou ook zonder dierenleed kunnen, vind ik.
Is er geen ondernemer te interesseren in het vangen van deze beestjes en ze te verkopen voor consumptie? Ze zijn ook lekker, die rivierkreeftjes.
Mooi initiatief! Maar wat is eigenlijk de uitdaging? Of de aanleiding?
Lees niks over de bodemsamenstelling en die bepaalt welke soort planten er groeien.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.

(advertentie)

Wij maken gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Als je onze site bezoekt, ga je akkoord met het gebruik hiervan.      Ik snap het