0
0
0
s2smodern

Het beleid van overheden en internationale beleidsinstituties bevordert een onrechtvaardige verdeling van water op veel plaatsen in de wereld. Dat stelt de Wageningse hoogleraar Rutgerd Boelens in zijn inaugurele rede.

Boelens sprak op 8 juni zijn inaugurele rede uit als persoonlijk hoogleraar Water governance and social justice aan Wageningen University&Research. Lokale expertise, gebruiken en belangen van gemeenschappen die water beheren, worden vaak niet serieus genomen door beleidsmakers, signaleert Boelens. Op veel plaatsen in de wereld zijn er lokale watersystemen waarbij boerenorganisaties of drinkwatercollectieven de watervoorziening in hun gebied beheren. Belangrijke uitdagingen daarbij zijn dat iedereen van water wordt voorzien en dat geschillen intern worden opgelost. Vaak gaat dat goed totdat van bovenaf de waterproblematiek wordt ‘opgelost’, aldus Boelens. Overheden of internationale organisaties confronteren de plaatselijke bevolking daarbij met ‘moderne’ en ‘efficiënte’ systemen, die echter het lokale evenwicht verstoren. Het gevolg is dat belangengroepen uit landbouw, industrie of steden veel macht krijgen, ten koste van de lokale bevolking.

Overheden en beleidsinstituties kijken vanuit een economisch perspectief naar water(verdeling), waardoor de nadruk op technologie en markt komt te liggen. Daardoor ontstaat er vaak machtsongelijkheid, corruptie en een ongelijke verdeling van water. Veel water vloeit naar ‘relaties’ en grote productiebedrijven. Lokale boeren en boerinnen moeten het stellen met ‘wat over is’, aldus Boelens. “Waterbeleid is vaak gericht op een utopische, radicale verandering van de bestaande waterbeheerculturen. Zonder deze lokale beheersvormen te kennen krijgen ze het stempel van ‘achterlijk’ en ‘verspillend’. De hydro-politieke droomsystemen van overheden en expertinstituties resulteren vaak in nachtmerries voor diegenen die dit uniforme en eenzijdige beleid moeten ondergaan.”

Boelens pleit voor meer onderzoek naar lokale waterbeheersvormen en ‘transdisciplinaire’ vormen van waterbeheer, waarbij lokale waterbeheerders samenwerken met overheden en grote partijen. “Daarmee wordt niet alleen rekening gehouden met de plaatselijke belangen, maar krijgen beleidsmakers en regeringsfunctionarissen een beter begrip van de lokale waterproblematiek. En dat verschaft boeren en burgers in zowel de zuidelijke als westerse landen een nieuw perspectief.”

Rutgerd Boelens is naast persoonlijk hoogleraar in Wageningen ook buitengewoon hoogleraar Political Ecology of Water in Latin America aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast vervult hij gasthoogleraarschappen aan de Catholic University of Peru en aan de Central University in Ecuador.

Klik hier voor de complete inaugurele rede

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik ben bestuurlid van een VvE vakantiepark (Resort Duynzicht, Julianadorp aan Zee) met 36 individuele losstaande huizen, eigen watermeter, geen complex watersysteem, verhuurd grotendeels door commerciële verhuurorganisatie (Roompot).
Na heel veel onduidelijkheid zou deze wijze van verhuren het park 'prioritair' maken.
Wij hanteren een Legionella-beheersplan, geprotocolleerd en gedocumenteerd.
Als de recreatiewoningen 'zorghuizen' zouden zijn, of de verhuur door een eigenaar verzorgd zou worden waren ze NIET prioritair. Nu zijn wij verplicht OOK nog een peperduur geregistreerd bedrijf in de arm te nemen.
Hoe volstrekt onlogisch en belachelijk overdreven kunnen de voorschriften zijn?
Wat is het verschil met een particulier bewoond huisje, of een enkele recreatiewoning (beide NIET prioritair)?
Dat zal wel een massale oproep zijn geweest van al die AVV leden!
Wellicht een volgende keer ook de andere bonden eens raadplegen voor een evenwichtig artikel?
In de praktijk van het hoogheemraadschap van Delfland komt het 'oplossen van de agrarische weeffout' er op neer dat de subcategorie wegen (de andere helft van de categorie Ongebouwd) gewoon flink minder gaat betalen. Nogal wiedes, als je de 400% wegenopslag afschaft. Ruwweg een korting van 1 miljoen, die de andere categorieën mogen betalen. De wegbeheerders hadden er niet om gevraagd, en ook de boeren in nDelfland worden er gen cent wijzer van.
In de praktijk betalen de inwoners van Delfland al 90% van de watersysteemheffing, dus die draaien ook op voor deze lastenverlichting voor wegen. En even voor de orde van grootte: de subcategorie boeren binnen Ongebouwd betalen samen ook ongeveer 1 miljoen. Tja.
@D.D.de Gunst De naam Levvel is gebaseerd op 'Lely’s Erfgoed Veiliggesteld' in palindroom.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.