secundair logo knw 1

Woningbezitters betalen dit jaar gemiddeld 321 euro aan het waterschap en huurders 248 euro. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen gemeenten, constateert het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).

Dit onderzoeksinstituut dat verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft in beeld gebracht welke bedragen mensen in totaal kwijt zijn aan belastingen van gemeente, provincie en waterschap. Mensen met een eigen huis betalen gemiddeld 1.286 euro in 2016, huurders 856 euro. Woningbezitters betalen het meest aan de gemeente, onder meer in verband met de rioolheffing. De belastingen van waterschappen komen voor hen op de tweede plaats. Voor huurders spelen de waterschapsbelastingen naar verhouding een grotere rol, vooral wanneer zij geen rioolheffing betalen. Dat is het geval in iets minder dan 40 procent van de gemeenten.

Het is voor de eerste keer dat COELO een volledig overzicht van lokale en regionale belastingen heeft gemaakt. Vroeger was dit niet goed mogelijk door de grote tariefdifferentiatie bij waterschappen, vertelt onderzoeker Corine Hoeben. “Door de modernisering van de Waterschapswet in 2009 is het beeld een stuk helderder geworden. Sindsdien mag een waterschap alleen in bepaalde gevallen verschillende tarieven hanteren, zoals voor bemalen en onbemalen gebied.”

Bij de waterschapsbelastingen gaat het om de zuiveringsheffing, ingezetenenheffing en heffing gebouwd en in 51 gemeenten ook om de wegenheffing (die weer is opgesplitst in een ingezetenenheffing en heffing gebouwd).Volgens Hoeben is er een scherpe verdeling over het land als het gaat om de bedragen die huishoudens aan het waterschap betalen. “In het westen en noorden betalen zij relatief veel, in het oosten en zuiden juist vrij weinig. In sommige gemeenten zijn de lasten van het waterschap hoger dan 430 euro, in andere lager dan 235 euro.”

De grote verschillen zijn vaak goed te verklaren, vindt Hoeben. “Waterschappen moeten hun eigen broek ophouden. Dan is Limburg in het voordeel omdat het water naar beneden stroomt, terwijl in gebieden dicht bij zee juist allerlei maatregelen nodig zijn. Ook doet de WOZ-waarde ertoe bij de heffing gebouwd.”

Vier waterschappen hebben een afzonderlijke wegenheffing. Het bedrag dat mensen betalen, varieert van ruim 20 euro tot meer dan 100 euro. Hoeben: “Het valt op hoe duur wegen zijn. Dat is tegelijkertijd vanwege de verzakkende bodem wel verklaarbaar. Sommige waterschappen willen af van de wegenheffing en het onderhoud van wegen. Dit is eigenlijk niet hun taak en kost handenvol met geld.”

Het beeld bij de rioolheffing is minder duidelijk, zegt Hoeben. “De tariefsystemen die gemeenten hanteren, zijn zeer verschillend. Dat hangt af van welk tariefsysteem het beste bij een gemeente past. De rioolheffing is in bijvoorbeeld de provincie Groningen en Oost-Nederland relatief hoog, maar het is lastig aan te geven hoe dit komt. Deze heffing mag maximaal kostendekkend zijn en is dus geen melkkoe voor gemeenten.”

Lees meer in de Atlas van de lokale lasten 2016 van COELO. Of bekijk hier hoeveel een woningeigenaar en hier hoeveel een huurder betaalt. Daarbij zijn onder meer de bedragen per waterschap te vinden.

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het is van belang om onderzoek te doen naar de waterkwaliteit o.a. PFAS-stoffen voordat ergens regenwater of oppervlaktewater via infiltratieputten naar grondwaterlichaam gebracht kan worden. Verslechtering van kwaliteit grondwater voorkomen, door zuivering van het infiltratiewater is veelal noodzakelijk.
Knap om in deze discussie de landbouwtransitie geheel buiten beschouwing te laten. In plaats van het natuurlijk vermogen van de bodem om water vast te houden te herstellen én de watervraag vanuit de land- en tuinbouw drastisch te verminderen, bijvoorbeeld door regeneratieve akkerbouw en voedselbossen, wordt er (weer) voornamelijk naar technologische oplossingen gekeken zoals water opslaan in de diepe ondergrond. Het enige positieve plan is het initiatief rondom het wegsijpelende water van de Brabantse wal. Maar ook dat is symptoombestrijding in plaats van het aanpakken van de oorzaak waardoor dat water wegsijpelt....Hopelijk is de nieuwe dijkgraaf wat meer een visionair als het gaat om structurele maatregelen om water en bodemsturend echt in de praktijk te brengen!
Na mijn mening een totaal verkeerd initiatief. Waarom niet het meetnet inzetten om  juist een overschrijding te voorkomen. Gewoon een kwestie van de normen lager in te stellen en snel ingrijpen als de voorwaarschuwing in gaat.
Duidelijk weer boeren! 
@Maria WitmerJe link is helaas al weer verlopen...
De vraag is of dat dan komt door alleen de waterkwaliteit of dat het komt omdat we, bijvoorbeeld, gewoon gruwelijk dicht bevolkt zijn en ik al heel wat weilanden en dergelijke omgezet heb zien worden in woningen.
Je hebt gelijk Herman, regenwater is zachter en zoeter dan sterk voorgezuiverd rivierwater, maar aangaande microverontreinigingen niet per sé schoner. Met RO kun je overigens ook de ionensamenstelling van infiltratiewater aanpassen en ook macro ionen wegnemen. Maar dat zou waanzin zijn. Infiltratiewater dat inzijgt in de centrale delen van de Veluwe neemt namelijk een diepe, zeer lange weg en duikt pas na duizenden (!) jaren weer op buiten de Veluwe. En dus NIET in beken en sprengen.
Mijn idee is overigens niet om te infiltreren in bestaande vennen - dat zou inderdaad de ecologie van die vennen veranderen – maar in aangelegde plassen (met een oppervlak minder dan 0,1 procent van de Veluwe). Die vallen droog, enkele dagen nadat infiltratie stopt. Infiltratieplassen hebben landschappelijk gezien wellicht wat waarde (als je saai naaldbos daarvoor kapt), aangaande natuur is die inderdaad beperkt.
Zeg 10 jaar geleden al waarschuwde ik dat we in 2027 in Nederland nooit de KRW doelen gaan halen. Ik betreur het ten zeerste dat ik gelijk ga krijgen. Ik voorspel nu dat we in 2030 met de mond vol tanden staan als Brussel ons vraagt wat onze plannen/maatregelen zijn om de Veluwe natuur en biodiversiteit te herstellen. Zonder fors ingrijpen in de waterbalans van het Veluwemassief gaan we verdroging echt niet bestrijden en zullen beken en sprengen niet structureel meer water voeren. Dat geef ik je op een briefje.