secundair logo knw 1

Het Amsterdam-Rijnkanaal | Foto RWS

De bedrijven BAM en Van den Herik-Sliedrecht verzorgen vanaf 1 januari samen het dagelijks beheer en onderhoud van het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Merwedekanaal. Rijkswaterstaat heeft met hen een contract van vijf jaar afgesloten.

De twee bedrijven werken bij deze opdracht samen in de combinatie PARK. Zij gaan de vaarwegen met de bijbehorende oevers, waterkeringen en bodems onderhouden, evenals de sluiscomplexen en diverse andere kunstwerken. Andere werkzaamheden zijn de bestrijding van incidenten, de ondersteuning bij hoogwater en de bestrijding van gladheid en ijs op en bij de sluiscomplexen. Naast het dagelijkse onderhoud voeren Van den Herik-Sliedrecht en BAM specifieke activiteiten uit om het te onderhouden areaal te verbeteren.

De grootste klus betreft het Amsterdam-Rijnkanaal, dat loopt van het IJ naar de Waal bij Tiel. Ongeveer honderdduizend schepen maken er jaarlijks gebruik. Daarmee is het Amsterdam-Rijnkanaal het drukst bevaren kanaal ter wereld. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Volgens Cobouw gaat het in totaal om een bedrag van ruim 20 miljoen euro.

Rijkswaterstaat hanteerde de ‘best value aanpak’ bij de aanbestedingsprocedure. De marktpartijen zijn hierbij uitgedaagd om hun expertise te laten zien. De combinatie PARK realiseerde de hoogste waarde voor de laagste kosten. Er werd met name goed gescoord bij de criteria beschikbaarheid, inzicht in het areaal, tevredenheid van gebruikers en omgeving en bijdrage aan duurzaamheid. De combinatie diende een plan in waarmee ze voldoet aan de ambitie van Rijkswaterstaat om voor 2030 het netwerk energieneutraal te kunnen laten functioneren. Dit plan wordt nog verder uitgewerkt.

MEER INFOMATIE
Bericht van Rijkswaterstaat

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Waarom niet gelijk combineren met een algemenere inrichting van het Markermeer om het inlaatwater van het Hoogheemraadschap HHNK te verbeteren, zwevende stof te verwijderen, hiervoor werden rond 1995 al plannen gesmeed. En ook natuurlijk ook om het effect van het door het Mantel gemaal bij Schardam op het Markermeer te neutraliseren. Dan kunnen de Marker Wadden gelijk 10 maal zo groot worden.
Een goede zaak, om effluentwater te gebruiken in plaats van drinkwater voor de slibontwatering. Ik ken dit proces net, maar waarom heb je water nodig om slib te ontwateren? Klinkt mij vreemd in de oren.
Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
Wat een slap verhaal over een mogelijke integriteitsschending. Als voormalig sectorhoofd bij verschillende waterschappen heb ik vele openbare aanbestedingen (klein en groot) moeten doen. Bij de meeste waterschappen zou een dergelijke aanpak nooit geaccepteerd zijn en ook bij andere overheden zoals provincies (waar ik eveneens ervaring heb) , ook niet. Wat is het toch moeilijk om gewoon een fout toe te geven! Daar is echt geen “integriteitsonderzoek “ voor nodig. Het is echt tijd dat bij deze organisatie de bezem er eens goed doorheen gaat! 
Bedankt Bas! Bij deze een link naar dat artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32729940/