0
0
0
s2smodern

Consultancybureau Arcadis gaat het stadsdeel Manhattan van New York helpen beschermen tegen overstromingen. Het bureau wordt verantwoordelijk voor een kustversterkingsproject dat zich over vier kilometer uitstrekt en de Lower East Side van Manhattan moet beschermen tegen extreem weer en stijging van de zeespiegel.

New York werkt al enkele jaren aan het plan om de stad sterker en veerkrachtiger te maken zodat het beter beschermd is tegen extreem weer en overstromingen. Het plan behelst 257 initiatieven, waarvan een geïntegreerd kustbeschermingssysteem in Lower Manhattan er één is.

De kwetsbaarheid van New York City werd in 2012 door de orkaan Sandy duidelijk gemaakt. De orkaan verwoestte kustzones en stedelijke gebieden van New York City. In Manhattan kwamen wijken, huizen, bedrijven en de ondergrondse onder water te staan. De beurs Wall Street lag twee dagen stil.

"New York City is bijzonder kwetsbaar voor de effecten van de stijging van de zeespiegel, zoals blijkt uit de economische impact van orkaan Sandy op de dichte bevolkings- en zakencentra van de stad, evenals de ondergrondse infrastructuur," zegt Peter Glus, Arcadis City Executive voor New York City.

In samenwerking met de stad New York en de lokale gemeenschappen zal Arcadis oplossingen ontwikkelen voor bescherming tegen overstromingen. Het ontwerp wordt een combinatie van beschermingsconstructies tegen hoogwater met bermen, dijken, sluizen en afvoersystemen die worden geïntegreerd in East River Park. Het stedenbouwkundige ontwerp van het project is met bureau One Architecture van Matthijs Bouw deels in Nederlandse handen.

Zoals Sandy in New York de aanzet gaf tot het weerbaarder maken van de stad tegen weersextremen, wakkeren de orkanen Harvey, Irma en Maria in Texas en Florida het besef aan dat steden in deze staten veerkrachtiger moeten worden om zich te wapenen tegen extreme weersomstandigheden en overstromingen. Orkaan Harvey met zijn catastrofale regenval zou weleens een gamechanger kunnen zijn met een andere benadering van het stedelijk waterbeheer tot gevolg. Tegen de website ENR zegt Edgar Westerhof, directeur flood risk and resiliency van Arcadis Noord-Amerika dat steden hun systemen en beheer moeten afstemmen op dit soort weersextremen. Hij pleit voor meer natuurlijke systemen en meer educatie over overstromingsrisico’s.

 

Lees meer over de nieuwe inzichten in Amerika over het stedelijk waterbeheer door de orkanen Sandy, Harvey, Irma en Maria:

A stronger, more resilient New York
Hurricanes Propel Forward Thinking on Risk, Resilience
Houston, you have a problem 
Arcadis gaat Norfolk (vs) beschermen tegen water

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.