0
0
0
s2smodern

De advies- en ingenieursbureaus Arcadis en Sweco hebben samen de raamovereenkomst Sterke Lekdijk van het hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden verworven. De potentiële waarde van het contract is minstens 2 miljoen euro, maakte Arcadis donderdag bekend.

 Het contract heeft een looptijd van twee jaar, met mogelijke verlenging van nog eens twee jaar. De deelprojecten van Sterke Lekdijk worden op basis van mini-competities verder verdeeld onder de drie raamcontractanten.

Het programma Sterke Lekdijk bestaat uit zeven dijkversterkingen tussen Amerongen en Schoonhoven met een totale lengte van 55 kilometer. De versterking maakt deel uit van het Deltaplan Waterveiligheid. Versterking van de Lekdijk is nodig om een groot deel van de Randstad te beschermen tegen overstromingen. In 2028 moet de Lekdijk voldoen aan de nieuwe normen voor waterveiligheid.

Arcadis en Sweco ondersteunen de projectteams van het hoogheemraadschap met producten voor de verkennings- en planstudiefase. Daarnaast coördineren de beide bureaus onderzoeken en ondersteunen ze de opdrachtgever met kennisontwikkeling en -uitwisseling.

Lees hier meer over Sterke Lekdijk

Lees hier een eerder bericht over inspraak van de omgeving bij het project Sterke Lekdijk

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Michaël BentvelsenHet onderzoek heeft helaas niet gekeken naar slijtagedeeltjes van banden van het wegverkeer. Was mooi geweest als die ook meegenomen hadden kunnen worden, maar vereist blijkbaar andere analysetechniek.
En hoe zit het dan met de 120 verdwenen bomen aan de zuiderlandsezeedijk/zuidijk bij Oude-Tonge?
Waarom is daar zo niet mee omgaan, ook daar waren vleermuizen en was er landschapswaarden.
En waarom komen er daar geen bomen terug?
@Reintje PaijmansDank voor uw aanvulling. Inderdaad de dennenbossen zijn aangeplant om 'woeste gronden te ontginnen' en voor de productie van hout voor in onze mijnen. Dat was mij bekend.
Zijn de rubbers afkomstig van slijtage van autobanden dat via de lucht als fijnstof en afspoeling van de weg in het oppervlaktewater terecht komt. Bandenslijpsel is volgens mij een onderschat milieuprobleem qua milieuimpact. Wel allemaal gillen als er rubberkorrels op de sportvelden (wat spoelt daar niet van uit) liggen waar de kindjes aan bloot staan, maar ondertussen zelf rijgedrag niet aanpassen.
Goed dat dit onderzoek gedaan wordt. Eerlijk gezegd valt de concentratie van 1 deeltje per liter mij alleszins mee. (Eerdere berichten spraken soms over duizenden deeltjes per liter.)
Wat natuurlijk geen reden is om dit probleem te relativeren. Zelf ben ik nog steeds regelmatig verbijsterd over de hoeveelheden zwerfplastic, (maar ook blikjes en ander verpakkingsmateriaal) die ik in allerlei wateren aantref.
Daarnaast ben ik erg benieuwd wat dit onderzoek oplevert in relatie tot kleine rubberdeeltjes van autobanden.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.