secundair logo knw 1

Foto: Rijkswaterstaat/Joop van Houdt

De advies- en ingenieursbureaus Arcadis en Sweco hebben samen de raamovereenkomst Sterke Lekdijk van het hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden verworven. De potentiële waarde van het contract is minstens 2 miljoen euro, maakte Arcadis donderdag bekend.

 Het contract heeft een looptijd van twee jaar, met mogelijke verlenging van nog eens twee jaar. De deelprojecten van Sterke Lekdijk worden op basis van mini-competities verder verdeeld onder de drie raamcontractanten.

Het programma Sterke Lekdijk bestaat uit zeven dijkversterkingen tussen Amerongen en Schoonhoven met een totale lengte van 55 kilometer. De versterking maakt deel uit van het Deltaplan Waterveiligheid. Versterking van de Lekdijk is nodig om een groot deel van de Randstad te beschermen tegen overstromingen. In 2028 moet de Lekdijk voldoen aan de nieuwe normen voor waterveiligheid.

Arcadis en Sweco ondersteunen de projectteams van het hoogheemraadschap met producten voor de verkennings- en planstudiefase. Daarnaast coördineren de beide bureaus onderzoeken en ondersteunen ze de opdrachtgever met kennisontwikkeling en -uitwisseling.

Lees hier meer over Sterke Lekdijk

Lees hier een eerder bericht over inspraak van de omgeving bij het project Sterke Lekdijk

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Hoe bestaat het dat dit maar door gaat en dat de overheid zo lankmoedig ermee om gaat? Sleep de vervuilers voor de rechter overheid!!
Deze gegevens geven een goed overzicht en een schrikbarend beeld van de huidige situatie. De Volksgezondheid staat op het spel. Waarom is er geen inspectie van de Volksgezondheid voor de Milieuhygiene die dit soort zaken bewaakt en binnen de rijksoverheid de plicht heeft en verantwoordelijkheid neemt tot nadere acties? Een dergelijke instantie is hard nodig en is van belang voor alle betrokken partijen incl. het bedrijfsleven. Ook voor de drinkwaterbedrijven moet het van groot belang zijn dat binnen de organisatie van de rijksoverheid een organisatie bestaat die de belangen van de drinkwaterbedrijven als onderdeel van de zorg voor de Volkgezondheid behartigt en een zelfstandige verantwoordelijkheid heeft los van de politieke waan van de dag.
Ben benieuwd of dit ook werkt op PFAS en PFOA?
Je merkt uit reactie van riviergemeenten - achteruitgang van het landschap - dat geld van bebouwing in dit risicogebied toch zwaar telt. Als Rijkswaterstaat zou ik zeggen tegen die eigenaren: zwemdiploma is vereist voor alle bewoners, bij paniek wordt geen hulp geboden, uw verzekering en u als eigenaar zijn 100% voor schade zelf verantwoordelijk.
Wat ik mis in dit stuk, is hoe dit principe in andere landen wordt gehanteerd. En hoe de stoffenreeks en analyse frequentie in andere landen is. Ook dat heeft natuurlijk forse invloed op dit statische principe.  Mijn gevoel is (en ik heb toch al een aantal impact analyses gedaan in andere EU landen) dat we met het verlaten van dit principe een fors aantal plaatsen stijgen op de eu ranglijst waterkwaliteit. Wordt het daarmee beter, nee, wordt de kwaliteit slechter, ook nee. Moeten we onverlet doorgaan met emissiebeperking, zeker.