secundair logo knw 1

Aquathermie en waterstof behoren tot de technieken die in aanmerking komen om opgenomen te worden in de verbrede regeling Stimulering Duurzame Energietransitie (SDE). Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzoekt de komende maanden of genoemde en andere technieken geschikt zijn voor SDE-subsidie. 

De subsidieregeling wordt uitgebreid met CO2-reducerende technieken. Daarmee wordt SDE+ verbreed tot SDE++. De verbrede regeling is een belangrijk instrument in het halen van de doelstellingen van het ontwerp Klimaatakkoord, schrijft minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het doel waaraan het kabinet zich heeft geconformeerd is 49 procent CO2-emissiereductie in 2030. 

De verbreding van de SDE-regeling betekent dat de systematiek van subsidietoekenning verandert. De ‘focus op broeikasgasemissiereductie op Nederlands grondgebied’ wordt toegevoegd, schrijft Wiebes aan de Kamer. “De SDE++ wordt een exploitatiesubsidie gericht op emissiereductietechnologieën.”

Lijst
Er is een lijst opgesteld met mogelijke nieuwe technieken die aan de SDE++ kunnen worden toegevoegd. Het PBL bekijkt de komende maanden welke van deze technieken daadwerkelijk op lijst kunnen worden geplaatst. Daarbij zal gekeken worden naar robuustheid en zekerheid van de technieken, mogelijke beleidsmatige toepassing en aansluiting op ander beleid, maar ook of de technieken passen in de systematiek van de regeling.  

Naast aquathermie en waterstof zal het PBL zonthermie, ondiepe geothermie, composteringswarmte, WKO in glastuinbouw, benutting van restwarmte, warmtepompen (industrie), elektrische boilers, en CO2-afvang en -opslag (CCS) doorrekenen. 

Later kijkt PBL mogelijk ook naar technieken als recyling, biobased productie, geavanceerde hernieuwbare brandstoffen voor vervoer, carbon capture and usage (CCU), elektrificatie (anders dan verwarming of waterstofproductie) en procesefficiency. Die technieken, waarvan Wiebes stelt dat ze ook van belang worden geacht in de klimaattransitie, moeten eerst nader onderzocht worden of ze in aanmerking komen voor opname in de SDE++ en dat betekent dat ze onder meer voldoende moeten bijdragen aan CO2-reductie, marktrijp zijn en op voldoende schaal uitgerold kunnen worden.

Geschikt
In het najaar van 2019 zal het kabinet bekendmaken welke technieken die het PBL nu onderzoekt, geschikt zijn om opgenomen te worden in de SDE++. De nieuwe regeling moet dan met ingang van 1 januari 2020 in werking treden, schrijft Wiebes. In het voorjaar 2020 kan dan de eerste openstelling van de SDE++ plaatshebben.

Om te waarborgen dat alle technieken aan bod kunnen komen, overweegt het kabinet om plafonds te stellen aan de maximale subsidie die naar een bepaalde techniek of sector gaat. 

SDE 2018
Overigens blijken waterschappen vorig jaar al flink wat aan SDE-subsidie voor projecten met zonne-energie in de wacht te hebben gesleept. Dat stelt Solar Magazine op basis van een analyse van de beschikte projecten van de najaarsronde SDE+ in 2018.

Volgens het blad kreeg Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier met 8 beschikkingen voor 10,6 megawattpiek subsidie. Wetterskip Fryslân volgde met 9 beschikkingen voor 8,8 megawattpiek, Waterschap Vallei en Veluwe met 12 beschikkingen voor 6,5 megawattpiek en Waterschap Vechtstromen met 4 beschikkingen voor 2,1 megawattpiek.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief verbreding
SDE
Analyse najaarsronde SDE+ 2018
Green Deal Aquathermie wordt 14 mei getekend

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@LaumannsZoals gezegd laumanns het middel werd en wordt niet gebruikt in de bollenteelt en sierteelt sector!
@LaumannsLezen is voor Laumanns een kunst. Als het middel niet gebruikt is in de bollenteelt, waarom dan volharden in de beschuldiging naar die sector toe? Bijzonder.
Het lijkt er toch wel zeer aannemelijk dat bollenboeren deze bestrijdingsmiddelen nog steeds illegaal gebruiken, gewoon omdat ze er mee weg komen. Dit omdat de NVWA te weinig mankracht heeft en het Waterschap weer eens zeer gemakkelijk ervan uitgaat dat oa boerenbedrijven zich aan de wet houden en de gifmiddelen niet zouden gebruiken.
Wat opvalt is dat wederom MOB dit aan het licht brengt en het zonder MOB gewoon onder het tapijt was geschoffeld. Het gaat nl om metingen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderwartier uit 2022 zelf die door MOB zijn geanalyseerd.
Het is echter de verantwoordelijkheid vh waterschap zelf om de metingen te analyseren en daarop actie te ondernemen door onderzoek te starten en de NVWA te waarschuwen. Dat is niet gebeurd, want pas nu, bijna 2 jaar na de metingen en alleen op instigatie van MOB, start het waterschap een onderzoek. Het lijkt er sterk op dat het waterschap doelbewust nalatig is en dat dat komt omdat de boeren te sterk zijn vertegenwoordigd in dit orgaan. Burgers, flora en fauna zijn de dupe.
Eerlijk gezegd, het lijkt mij evident dat deze opzettelijke nalatigheid vh waterschap onrechtmatig is. Corruptie zou ik zelfs niet uitsluiten. Maar natuurlijk, gaan we uit van bovenwettelijke inspanningen vh waterschap dat ze zich aan de wet houden, net als de boeren… Het kan toch niet zo zijn dat het waterschap ooit iets verkeerd zou doen? Nee mensen, het waterschap treft geen blaam, zij zorgen er heus wel voor dat u weer rustig kunt slapen, toch? Of had de NVWA dan toch eigenlijk ietsjes (2 jaar eerder) gewaarschuwd moeten worden?  Nou ja, zo erg is het niet, 1 op de 3 mensen krijgt kanker of heeft 't gehad dus waar maken we ons zorgen over….
@Rien VerstallenMisschien ook de anti vries of de-icers die gebruikt zijn bij de vliegbasis.