secundair logo knw 1

Amsterdam staat op de twaalfde en Rotterdam op de zevenentwintigste plaats van de duurzaamheidsindex voor wereldsteden die door Arcadis is opgesteld. Daarmee verliezen zij wat terrein ten opzichte van de vorige index uit 2016. Londen voert de lijst aan.

Net als twee jaar geleden is Europa koploper op het gebied van duurzaamheid: vier steden staan in de top vijf en veertien steden in de top twintig van de Sustainable Cities Index 2018. Londen is nummer een (in 2016 nog vijfde), onder meer vanwege het aantrekkelijke cultuuraanbod. Daarna volgen Stockholm, Edinburgh, Singapore en Wenen. Zürich zakt van één naar zes. Calcutta is rode lantaarndrager op de honderdste plaats.

Drie criteria
Het is voor de derde keer dat advies- en ingenieursorganisatie Arcadis het tweejaarlijkse onderzoek uitvoerde. Honderd grote steden ter wereld zijn gerangschikt aan de hand van drie duurzaamheidscriteria: ‘people’, ‘planet’ en ‘profit’. Deze criteria hangen nauw samen met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Bij ‘planet’ is de beschikbaarheid van voldoende drinkwater en goede sanitaire voorzieningen een belangrijk aspect. Ook is gekeken naar goede maatregelen en vroege waarschuwingssystemen in verband met natuurlijke rampen als overstromingen.

De steden die bovenaan staan, zijn erin geslaagd om een goede duurzame balans te bereiken. Dat heeft niet alleen te maken met historische economische omstandigheden. De steden hebben ook vooruitziende beslissingen genomen om de langetermijngevolgen van economische groei te beheersen.

Amsterdam ‘balanced innovator’
De twee Nederlandse steden in de lijst doen het goed, maar wel wat minder dan in 2016. Amsterdam gaat één plek achteruit: van elf naar twaalf. De stad wordt als ‘balanced innovator’ omschreven, net als vrijwel alle andere steden die hoog in de index staan.De stad heeft een goed oog voor de behoeften van burgers, bedrijven én milieu. Rotterdam verliest acht plaatsen: van negentien naar zevenentwintig. De Maasstad behoort tot de groep van ‘post-industrial opportunists’. Deze steden zorgen voor een goede kwaliteit van leven, maar er is wel ruimte voor verbetering.

Volgens Carolien Gehrels, directeur grote steden bij Arcadis, doen concurrerende steden in andere landen meer aan duurzaamheid. “De Nederlandse stad staat onder druk omdat deze steeds minder toegankelijk wordt voor belangrijke groepen als politieagenten, onderwijzers en verpleegkundigen. Veel mensen met cruciale functies vinden nauwelijks betaalbare woonruimte.”

Gehrels ziet de oplossing in meervoudig gebruik van de schaarse ruimte, bijvoorbeeld rond stations. Volgens haar is Amsterdam wat betreft bereikbaarheid goed op weg met diensten als Mobility as a Service. Rotterdam maakt een veranderingsproces door. Het huidige stadsbestuur wil meer inzetten op energietransitie, klimaat en digitalisering, maar het kost behoorlijk wat tijd voordat plannen zijn uitgevoerd.

Top tien
1. Londen
2. Stockholm
3. Edinburgh
4. Singapore
5. Wenen
6. Zürich
7. München
8. Oslo
9. Hong Kong
10. Frankfurt

Nederlandse steden
12. Amsterdam
27. Rotterdam

Onderste vijf
96. Nairobi
97. Kaapstad
98. Hanoi
99. Caïro
100. Calcutta

Meer informatie
Rapport Arcadis

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Johan FliermanDe metingen van die afgelopen 120 jaar geven maar al te duidelijk aan hoeveel invloed dus de mens heeft.
Nu dan 7 miljard mensen die echt geen stapje terug willen doen.
We blijven dus al die fossiele materialen gewoon in de fik steken.
De wereld wordt daar een aardig stormachtig ruig planeetje van.
Veel succes met deze geweldige actie, samenwerken met onze buren! Maar vergeet niet dat ze in Duitsland een andere taal spreken, ook m.b.t. het water, meetmethodes, waarden en normen. 

De aarde regelt haar zaken zelf daar hebben we als mensen geen enkele invloed op ze is er al miljarden jaren en we meten pas 120 jaar onze invloed dus…
Als de twee probleemkelders zijn afgesloten dan lopen we toch geen risico meer? Of zijn de verkeerde kelders per ongeluk afgesloten?
De waterschappen blijven achter bij de hoeveelheden neerslag die de komende jaren op ons afkomen. Dijkverhoging zal geen uitweg bieden in de ontstane situatie en zelfs gevaarlijk. Geef water zelf de ruimte in de huidige tijd en ga het gesprek aan met de landbouw of laat de landbouw zelf beslissen in kritieke regio's. Neerslaghoeveelheden van boven de 100 mm in een etmaal is geen uitzondering in deze tijd fase.