0
0
0
s2sdefault

De 21 waterschappen in Nederland slagen er steeds beter in om de zuivering van afvalwater efficiënt en duurzaam uit te voeren. Dat blijkt uit de Bedrijfsvergelijking Zuiveringsbeheer 2018 van de Unie van Waterschappen.

Sinds 1999 publiceren de waterschappen elke drie jaar een bedrijfsvergelijking om de resultaten en kosten van het waterzuiveringsbeheer inzichtelijk te maken en om van elkaar te leren.

Gezamenlijk beheren de waterschappen 323 rioolwaterzuiveringsinstallaties (rwzi’s). Het rioolwater wordt daar door ruim 2300 rioolgemalen en bijna 7800 kilometer leiding naartoe getransporteerd. In 2018 ging het om bijna 1,8 miljard kubieke meter, 9 procent minder dan in 2015.

Dat komt waarschijnlijk door de droogte: er hoefde minder hemelwater afgevoerd te worden. ''En mogelijk is het daarnaast beter gelukt om water in de grond te laten wegzakken’’, aldus woordvoerder Saskia van Amerongen van de Unie.

Meer vervuiling
De hoeveelheid vervuiling was juist 3 procent meer dan drie jaar geleden. Toch wisten de waterschappen 4 procent minder slib over te houden als restafval.

Uit het afvalwater worden energie en grondstoffen zoals struviet, cellulose en bioplastics teruggewonnen. Ook kijken de waterschappen naar mogelijkheden voor hergebruik van zoet water.

De beschikbaarheid van de zuiveringsinstallaties was vorig jaar 99,99 procent. Dat betekent dat de gevolgen van storingen nauwelijks merkbaar waren voor de omgeving.

De waterschappen slaagden er voor 96,9 procent in om zich te houden aan de met gemeenten afgesproken hoeveelheden af te nemen afvalwater. Ook voldeden ze voor 97,8 procent aan de kwaliteitseisen voor de lozing van gezuiverd afvalwater. De verwijdering van stikstof en fosfaat uit het afvalwater voldoet ruimschoots aan de wettelijke normen.

Minder kosten
De kosten van de zuivering van afvalwater zijn vorig jaar met 2,1 procent gestegen ten opzichte van 2015. Deze stijging is kleiner dan de inflatie (3,4 procent), wat betekent dat de kosten eigenlijk zijn gedaald. Volgens de Unie komt dit mede door lagere energiekosten als gevolg van eigen energieopwekking. Er waren wel hogere kosten voor de eindverwerking van het restafval van de afvalwaterzuivering.

De resultaten van deze bedrijfsvergelijking passen in een trend die al langer gaande is. Toch moeten de waterschappen er hard aan blijven werken om dit niveau van dienstverlening vast te houden, waarschuwt de Unie.

Zo is het de vraag hoe lang transportleidingen en rwzi’s nog meegaan. Hevige regenbuien zorgen voor problemen bij de afvoer. De druk op de slibverwerkingscapaciteit neemt toe vanwege beperkingen in de afvoer naar Duitsland. Medicijnresten, drugs en andere opkomende stoffen bedreigen de waterkwaliteit. Er is meer onderzoek nodig naar het terugwinnen van grondstoffen.

De Unie kan niet zeggen welk waterschap het best heeft gepresteerd. Van Amerongen: ''Daar kijken wij niet naar. Het hangt er ook maar net van af over welk onderwerp het gaat. Ieder waterschap moet zelf bepalen waar de ambities liggen.’’

 

MEER INFORMATIE
Bedrijfsvergelijking Zuiveringsbeheer 2018
Bericht over Bedrijfsvergelijking Zuiveringsbeheer 2015

 

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prima initiatief van Delfland om juist in deze tijd van opstellen van waterprogramma's de link van klimaatverandering met het publiek te delen!
Jan Willem Rijke, Provincie Zuid-Holland.
Adviescommissies prima!
Goed alternatief is het uitgangspunt van 2008: Verkiezingen van belangenorganisaties.
Bestuurders met kennis van waterzaken vind ik zeer gewenst bij een technische uitvoeringsorganisatie wat de waterschappen zijn. Ik zie agrarische sector en industrie graag vertegenwoordigd in de waterschapsbestuurders, maar dan net als inwoners, als gekozen belangenorganisatie. Nu dubbele stem en zelfs driedubbele macht in het bestuur: Verstopt bij CDA en VVD en met geborgde macht als "geborgde zetel" met garantie op plek in Dagelijks Bestuur.
Zoals het zich doet aanzien zal het een geslepen insteek worden waarbij de veelal inmiddels zwaar gedupeerden aan het einde van hun latijn de duimschroeven worden opgedraaid door middel van het ondertekenen van verklaringen waarmee men afstand neemt van gerechtelijke procedures. Want er zou maar eens een gedupeerde bij het hof in het gelijk worden gesteld waardoor sprake van een precedentwerking.
Waar het echt om zou moeten gaan is de harde waarheid, het waarom juist de zwaar gedupeerden na zeven jaar dan wel langer nog altijd hun schade niet vergoed of een voor de veiligheid noodzakelijke versterking wordt bemoeilijkt/vertraagd. Groningers worden vermorzeld door Haagse corruptie. Zorgvuldig uitgedokterde snode plannen, waarbij de ene na de andere blokkade wordt opgetrokken om juist de zwaar gedupeerden eindeloos in een onmogelijke en zwaar belastende situatie te houden. Net zolang tot ze er letterlijk bij neervallen. Het Haagse ontzorgen en ruimhartig geld uitsluitend het eigen belang en de gedupeerde heeft het nakijken.
Ik verhuurde eens mijn studio met tuin aan Canadezen. In mijn schuur had ik enorme overlast duizendknoop. Zij waarschuwden mij hiervoor. Ook een ramp in hun land en zeiden dat de enige bestrijdingsmethode was: overgieten met kokend water. Ik zweer: het was weg!!!!! Heel soms steekt iets weer de kop op uit een verwaarloosde tuin v d buren.
Ik denk dat het Nederland weleens miljoenen kan schelen als zij deze methode zou toepassen.
A.D. vander Wees te Delft
Moderniseren uit oogpunt van democratie. Het is zoals zo vaak ook hier het geval dat blijkens het artikel er veel meer belangen spelen. sommige particuliere belangen, zoals die van een boer, kunnen heel goed essentieel samenvallen met het algemeen belang. Bestuurders, Tweede Kamerleden hebben vaak, nemen vaak te weinig tijd om een wetsvoorstel goed voor te bereiden, ontberen kennis door beperkte steun van van medewerkers. Er zijn te weinig medewerkers om sommige wetten zodanig te doorgronden op hun consequenties dat er rammelende wetgeving kan ontstaan. Iets waar de Raad van State ter zake kundig regelmatig op wijst. (niet mijn wijsheid, zie artikel in NRC 30 september)
Ik ben blij dat Delfland behoedzaam opereert en geen kind met het badwater weg gooit.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.