0
0
0
s2sdefault

Deltacommissaris Peter Glas vindt dat de waterveiligheidsnormen voor Limburg overeind moeten blijven. Dat betekent dat wordt uitgegaan van een overstromingsrisico van een keer per honderd jaar en niet, zoals sommige partijen bepleiten, van een keer per dertig jaar.

"Limburg verdient net als de rest van Nederland een goede bescherming tegen overstromingen", schrijft Glas in zijn advies aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Water en de Stuurgroep Deltaprogramma Maas, dat hij gisteren in Maastricht presenteerde.

Wel is het volgens de Deltacommissaris belangrijk dat het waterschap, de gemeenten, de provincie en Rijkswaterstaat er in overleg met de bewoners voor zorgen dat de impact van de keringen langs de Maas zo klein mogelijk is. Waar nodig moeten ze slimme en innovatieve oplossingen zoeken om deze zo goed mogelijk in te passen.

De provincie meende dat de normen wel naar beneden bijgesteld konden worden, zodat de dijkversterking goedkoper zou uitpakken, er minder impact op het landschap zou zijn en meer draagvlak bij de bevolking. Ze liet bureau HKV onderzoek doen, dat concludeerde dat bij 22 van de 45 dijktrajecten een lagere norm haalbaar zou zijn.

Evacuatie
Het waterschap en de twee veiligheidsregio’s zagen dit echter niet zitten. Volgens de veiligheidsregio’s wordt het bij een verlaging van de norm zeer moeilijk om te voldoen aan de hogere eisen voor evacuatie van de bewoners.

Deze partijen vinden de Deltacommissaris nu aan hun zijde in zijn advies om vast te houden aan de in 2017 bij wet vastgelegde normen. "Vanuit het algemeen belang in Limburg en ook met het oog op de klimaatverandering is het belangrijk dat we de normen handhaven op het huidige niveau en geen status aparte voor Limburg creëren", aldus Glas.

Wel snapt hij dat mensen die in de buurt van de Maas wonen moeite hebben met hogere keringen. Maar binnen de wettelijke regels zijn er volgens hem voldoende mogelijkheden voor maatwerk. Als voorbeeld noemt hij de glazen kering bij Neer en de zelfsluitende kering bij Steyl.

‘Waardevol rapport’
Dijkgraaf Patrick van der Broeck van Waterschap Limburg is uiteraard ingenomen met het advies, evenals waarnemend gouverneur Johan Remkes van Limburg, die tegenover de regionale omroep 1Limburg spreekt van 'een zeer waardevol rapport, waarin geen concessies worden gedaan aan de waterveiligheid'.

Limburg telt nu 45 dijktrajecten met een totale lengte van 185 km. De komende decennia worden de nodige keringen versterkt en worden nieuwe dijktrajecten aangelegd, zodat de inwoners uiterlijk in 2050 voldoende beschermd zijn en veilig in de Maasvallei kunnen wonen en werken.

 

MEER INFORMATIE
Adviesrapport ‘Perspectief voor Limburg’
Aanbiedingsbrief adviesrapport
H2O-bericht: Kloosterdorp Steyl krijgt hoogste zelfsluitende kering van Nederland
H2O-bericht: Glazen waterkering in Neer ‘een mooie oplossing’

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Interessant artikel? Laat uw reactie achter.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Ik verbaas me over deze suggestie. Mij komt het voorstel van Hans Middendorp over als een motie van wantrouwen naar de kiezers en naar de huidige gekozenen in de waterschappen. Een door de kiezers uit verschillende lijsten gekozen bestuur vertegenwoordigt toch per definitie de maatschappelijke belangen? Verstroping van de besluitvorming door een adviescommissie in te voeren die uit vertegenwoordigers van allerlei belangengroepen bestaat, levert geen meerwaarde.
Het is aan het ambtelijk apparaat en de bestuurders van het waterschap om, net zoals bij een gemeente of provincie, de verschillende maatschappelijke belangen bij de voorbereiding en de besluitvorming te betrekken. Daartoe zal men met al die belangengroepen contacten onderhouden, zoals nu ook al gebeurt. Maar dat is iets anders dan elke keer verplicht advies te moeten vragen. De door mij om zijn deskundigheid gewaardeerde AWP zou dit voorstel echt nog eens moeten heroverwegen.
Groet, Piet Oudega (HHNK, PvdA)
Hallo Hans, hele goede gedachte. Ik denk dat de geborgde zetels door hun sterke eigenbelang zorgen voor een veel te behoudend waterschap waar innovatie nauwelijks een kans krijgt. Daarbij weten ze het altijd zo te draaien dat de kosten niet eerlijk worden verdeeld en daarvan is de burger de dupe. Al met al denk ik dat een geheel gekozen bestuur sneller en beter tot besluitvorming kan komen en dat er een hoop bestuurlijke drukte kan worden voorkomen.
Een adviescommissie met alle belangengroepen is dan beter.
groet, Fokke
Dag Hans: ik deel je gedachtengang. Er is één nadeel. Het draagt weer bij aan de ‘bestuurlijke drukte’ waar we allemaal last van hebben. Ik vind de optie waarbij geborgden een kwaliteitszetel krijgen, met een maximum van drie per waterschap, daarom ook een aantrekkelijke optie.
Groet van Adriaan
Citaat: 'De Unie wijst erop dat de waterschappen komend jaar meer dan ooit tevoren investeren in veilige dijken en in schoon en voldoende water: 1,8 miljard euro.' Maar de Unie 'vergeet' te melden dat deze 1,8 miljard de opbrengst is van de Watersysteemheffing voor alle waterschappen samen. Dat is dus niet *extra* geld, maar reguliere financiering van droge voeten en schoon water. Het is mooi om dit geld voor de kerntaken van de waterschappen te labelen als een klimaatbeheer, maar er blijft dus extra geld nodig om, zoals de Unie stelt: "Er is wel extra rijksgeld voor decentrale overheden nodig om Nederland versneld aan te passen aan weersextremen."
Het pleidooi van VNG, IPO en Unie voor 1,8 miljard euro voor uitvoering van het Klimaatakkoord (2022-2024) is niet gehonoreerd. Maar als het Rijk de kosten voor klimaatadaptatie niet wil betalen, dan zit er voor de waterschappen niets anders op om naast de watersysteemheffing een aparte klimaatadaptatie-heffing in te voeren. Een heffing van 2 tientjes voor alle tien miljoen huishoudens in Nederland levert 200 miljoen per jaar op. Over drie jaar is dat 600 miljoen en dat is precies één-derde van het bedrag van 1,8 miljard dat VNG, IPO en Unie samen vragen. Zo eenvoudig kan het zijn.
Er wordt 6,7 miljard euro uitgetrokken voor klimaat en het deltaprogramma zoetwater krijgt 100 miljoen. Dat is dus ongeveer 1,5% van dit enorme bedrag. Verder is in 2018 besloten om het Deltafonds uit te breiden van het wegwerken van de achterstand in het onderhoud van dijken naar wateroverlast door klimaatverandering. En nu moet er volgens de deltacommissaris 800 miljoen bij. Wie kan dit balletje-balletje nog volgen? Volgens mij komt het deltaprogramma dus nog steeds structureel geld tekort. Enige journalistieke duiding is wel op z'n plaats!

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.