0
0
0
s2smodern

Bij de actie 'Bezem door de middelenkast' konden Zeeuwse gebruikers van gewasbeschermingsmiddelen eenvoudig, kosteloos en anoniem resten van niet meer toegelaten gewasbeschermingsmiddelen inleveren. Sinds december 2018 is bijna 8.000 kg ingeleverd..

De actie ‘Bezem door de middelenkast’ werd gecoördineerd door onderzoeks- en adviesbureau CLM. Het maakte deel uit van het bredere project Schoon Water Zeeland. Binnen dit project – dat liep eerder dit jaar afliep – werkten overheden, watersector en agrariërs samen aan schoner oppervlakte- en grondwater. 425 gebruikers van gewasbeschermingsmiddelen hebben zich bij het programma aangemeld. 255 daarvan hebben ook daadwerkelijk middelen ingeleverd. Zo is bijna 8.000 kg aan oude middelen opgeruimd.

Verwachtingen overtroffen
Dirk KeuperDirk KeuperDeze resultaten overtroffen de verwachtingen van Dirk Keuper. Namens CLM coördineerde hij de opruimactie. “Het was een herhaling van een zelfde soort schoonmaakactie in 2016. Dat is nog niet zo lang geleden. Daarom had ik niet verwacht dat er zoveel telers mee zouden doen en resten in zouden leveren.” In 2016 werd 13.000 kilo ingeleverd bij de milieustraten. “Voor de actie van dit jaar /2019 hebben meer telers zich aangemeld. Maar minder telers hadden oude middelen om in te leveren. Ook de opgehaalde hoeveelheid is lager. Een groter aandeel van de telers had de kast dus op orde”.

Bestaand inzamelsysteem
In Zeeland kunnen gebruikers van gewasbeschermingsmiddelen restanten en verpakkingen standaard inleveren bij de Zeeuwse milieustraten. “Deze kunnen gebruikmaken van de STORL-regeling en een vergoeding per kilo ingeleverde restant of verpakking krijgen. Het is in Zeeland dus op zich goed geregeld. Toch blijkt dat gebruikers dit niet weten of er geen gebruik van maken. Tijdens dit project hebben wij ze in elk geval gewezen op het bestaande inzamelsysteem”.

 

MEER INFORMATIE
Rapportage Bezemactie 2018 Schoon Water Zeeland (pdf)

Voor het reageren op onze artikelen hebben we enkele richtlijnen. Klik hier om deze te bekijken.

Typ uw reactie hier...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Aad Overgaag · 1 years ago
    Anonieme inzamelingsacties van bestrijdingsmiddelen zijn er al sinds de jaren 90.
    Toch komen er bij elke nieuwe actie weer tonnen middelen tevoorschijn. Ra ra hoe kan dat?
    Waarom zijn er steeds weer financiële regelingen beschikbaar?
    Gebruikers krijgen zo subsidie op kosten van de gemeenschap om van hun “afval” af te komen.
    En weer betaalt de vervuiler niet.

Laatste reacties op onze artikelen

Ja, mooie terugblik op IJsselmeer als zoetwaterbuffer. Flexibel peilbesluit had daarnaast winst voor de natuur als doelstelling: Door periodiek dieper uitzakken in de nazomer zouden waterriet en oevervegaties verder kunnen uitgroeien, waardoor semi-natuurlijke dynamiek de oeverecologie ten goede zou komen. Ik ben benieuwd, @Rijkswaterstaat, hoe dat ervoor staat. Wordt dat ook geëvalueerd?
I.p.v. verbieden simpele oplossingen stimuleren. Hier een suggestie.
Bij 2 toiletten in huis gebruik er 1 voor de kleine boodschap en spoel deze pas voor het slapen gaan door en niet na elke plas.
Buitengewoon innemende man. Ik heb hem meegemaakt gedurende de twee jaar dat ik werkte bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Een memorabel bestuurder.
Ook de Algemene #Waterschapspartij vindt dat de 'Geborgde Belangen' fors zijn over-vertegenwoordigd in de waterschapswereld. Met als schrijnend gevolg dat de Unie wél oog heeft voor de 'boerenweeffout' maar niet voor de 'huizenweeffout'. Maar huizen betalen landelijk ruim 40% van de watersysteemheffing, dat is 4x !! meer dan de groepsbijdrage van de boeren. En ook huurders moeten indirect meebetalen, omdat de watersysteemheffing op woningen door de verhuurder wordt betaald (en dus in de huur wordt doorberekend). De AWP wil juist een eerlijker verdeling van de waterschapslasten.
Ook wil de Unie niet kijken naar de grondslag voor de zuiveringshefing (vast bedrag per huishouden of gebaseerd op het aantal bewoners per huis). Terwijl het een grote ergernis is van 2-persoonshuishoudens om verplicht voor drie personen te moeten betalen. Met de huidige digitale technieken moet het toch een 'fluitje van een cent' zijn om per huis de zuiveringsheffing te baseren op het aantal bewoners?
Lees ook hier: https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podium/opinie/aanpassing-waterschapsbelasting-pijnpunten-van-burgers-worden-doorgeschoven-naar-toekomst
Wij zijn van het begin af aan grote voorstander voor het wijzigingen van de belastingen in een bredere scope. De Unie van waterschappen blijft echter vanuit de ivoren toren dansen naar de pijpen van de geborgde zetels en hebben geen oog voor de ingezetenen (inwoners) die als de spreekwoordelijke melkkoe worden misbruikt.
Wij pleiten voor een passend en eerlijk belastingstelsel waarin de inwoners niet meer maar minder gaan betalen door o.a. de VE-differentiatie passender te maken op de gezinssamenstelling. Ook de TBO's (grondeigenaren) mogen wat ons betreft ook aanzienlijk meer gaan betalen (nu betalen ze een schijntje), heel veel maatregelen en werk van de Waterschappen komt ten goede aan hun eigendom.
De sleutel licht bij de UvW, willen die alleen maar naar de geborgde zetels blijven luisteren of ook naar de vertegenwoordigers van de inwoners. Willen ze niet luisteren, dan moeten ze maar voelen en wij zullen niet schromen om desnoods via de Tweede Kamer een onvoldoende plan te laten te verwerpen.
We hebben nu de kans als waterschappen, doe het dan goed! en luister naar ALLE partijen.
Chris Spooren
Voormalig Waterschap bestuurder (AB) waterschap De Dommel.
Statenlid provincie Noord Brabant.

Zelf reageren? Dat kan onder alle artikelen met een Mijn H2O/KNW account.