0
0
0
s2smodern

Door wereldwijde reisrestricties tijdens de COVID-19 crisis, is milieutechnologiebedrijf DMT International genoodzaakt om technische ondersteuning aan het internationale klantenbestand digitaal af te handelen. Met een Augmented Reality bril is het in staat om op afstand calamiteiten grotendeels op te lossen. “Met de bril kunnen we 90 procent van alle storingen verhelpen”, zegt Sales & Marketing Director Francois Huberts. 

Deze content is een productie van Water Alliance

DEF DMT Francois Huberts 180 vk Francois HubertsDMT International is gespecialiseerd in het opwaarderen van biogas. Zo ontwikkelde het een technologie voor het winnen van biogas uit slib van afvalwater. Waar de technische ondersteuning voorheen telefonisch of fysiek werd verholpen, gebeurt dat nu met een AR-bril. Met deze bril kijkt een expert op afstand mee met een operator ter plaatse. Vanuit de hoofdkantoren in Joure en Portland (VS) verleent het bedrijf zo technische service aan klanten over de hele wereld.

Huberts licht de voordelen van deze digitale werkwijze toe. “De reactietijd is normaal gesproken vrij lang. Voordat onze expert op locatie in het buitenland is, ben je een dag of soms twee à drie dagen verder. Dus je bent veel sneller in het oplossen van het probleem. Daarnaast hoef je niet in een vliegtuig te stappen op het moment dat er zich een situatie voordoet. Hierdoor reduceren we onze eigen CO2-footprint en maken we bovendien geen reiskosten.”

Helemaal nieuw is de AR-bril voor DMT International niet. Het bedrijf gebruikte de bril al voor het bedienen van klanten, maar de crisis heeft de intensiteit verhoogd, zegt Huberts. “Vooral tijdens deze pandemie blijkt de bril een uitkomst. Stel je hebt een defecte installatie bij een klant in Azië. Voorheen belden we dan eerst met de klant. Een operator ter plekke moest dan de situatie aan onze expert uitleggen, wat vaak voor verwarring zorgde. Nu zet de operator de AR-bril op en kijkt onze expert live mee.”

Door de pandemie is het gebruik van de bril in een snelvaart geraakt. Maar volgens Huberts betekent dit niet dat de bril na de crisis onder een laag stof komt te liggen. “Service verlenen met een AR-bril is wel een tendens. In de toekomst willen we graag standaard een bril meeleveren bij de oplevering van een installatie. Door duidelijke afspraken maken met de eindklant, zijn we zo in staat om veel basis storingen op te lossen.”

Toch denkt Huberts dat het sturen van een monteur niet volledig te voorkomen is. “Mechanische onderdelen gaan nu eenmaal stuk. Bij complexe reparaties zullen we alsnog een expert moeten invliegen. Maar we zijn vooral blij dat we tijdens deze crisis onze klanten kunnen bedienen met deze techniek. Deze middelen zijn beschikbaar en als bedrijf kun je daar erg goed gebruik van maken. Het draagt heel sterk bij aan onze service.” 


Water Alliance is een netwerkorganisatie die samen met onderzoekstinstituut Wetsus, het CEW en CIV Water een innovatieketen voor de watertechnologie vormt op de WaterCampus in Leeuwarden

h2ologoprimair    PARTNER CONTENT

De content op deze pagina is gemaakt door partners van H2O Media. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van H2O.